Odpowiedzi

2010-02-27T13:57:51+01:00
Http://portalwiedzy.onet.pl/63020,,,,karol_wielki,haslo.html

prosze bardzo..to odpowiedz
wystarczyło w google wpisac iznalazłbys tego mnóstwo
16 3 16
Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-27T13:59:46+01:00
Karol Wielki - 742-814, król państwa Franków, jego ojcem był Pepin Krótki, który utworzył Państwo Kościelne, a dziadkiem Karol Młot, majordomus, który uratował państwo przed najazdem Arabów i zakończył dynastię Merowingów.
Karol Wielki należał do dynastii Karolingów.
Dbał o gospodarczy i kulturalny rozwój kraju, przeprowadził reformę monetarną, zapewnił stałe dochody skarbowi, zreorganizował sądownictwo, zadbał o wyższy poziom nauczania w szkołach klasztornych, tworzył szkoły katedralne. W niedługim czasie po śmierci Karola Wielkiego państwo Franków uległo rozpadowi w wyniku podziału dokonanego traktatem w Verdun 843.
Państwo podzielono na 3 cześci:
- południową (Lotar)
- wschodnią (Ludwik Niemiecki)
- zachodnią (Karol Łysy)
25 4 25