Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-27T15:05:34+01:00
1) Cechą najbardziej charakterystyczną dla gotyckich kościołów jest ich ogrom i strzelistość.

2) Gotyckie kościoły były budowane niejednokrotnie przez dziesiątki lat. Zmieniająca się niekiedy sytuacja materialna fundatorów powodowała przerywanie budowy niedokończonych wież (stąd w wielu gotyckich kościołach wieże mają różną wysokość) i wystroju elewacji. Dzieła kończono czasem po latach, w innej epoce i w innym stylu.

3) Architektura gotycka
Czas trwania: XII-XVI wiek
Zasięg: Europa Zachodnia i Środkowa
... w Anglii
... we Francji
... w Hiszpanii
... w Niemczech
... w Polsce
... w Skandynawii i Niderlandach
... we Włoszech
... w Europie Środkowej

4) Malarstwo gotyckie ścienne rozwijało się szczególnie we włoskiej Toskanii, gdzie szczytowymi przykładami są freski Giotta, który stworzył na przełomie XIII i XIV w. styl monumentalnego dramatyzmu oraz nową ikonografię świętych a zwłaszcza św. Franciszka z Asyżu. Malarstwo ścienne poza Włochami miało skromniejsze zastosowanie z powodu mniejszych powierzchni ścian przeznaczonych dotąd do dekoracji. Jego rolę przejęły wielkie barwne witraże - szklane obrazy, które stały się jednym z głównych elementów atmosfery estetycznej wnętrza gotyckiego.
Największe znaczenie miało jednak malarstwo flamandzkie torujące drogę ku nowożytnemu realizmowi, stanowiące połączenie świata biblijnego z realiami współczesnymi o głębokich treściach religijnych i symbolicznych.



Chyba jest dobrze.. xDD
1 5 1
2010-02-27T18:08:40+01:00
1.charakterystyczne cechy budowli gotyckich:
-strzelistość i lekkość budowli , szczególnie widoczna w kościołach
-wysokie,ostrołukowe okna często z kolorowymi witrażami,również okna rozetowe
-sklepienia najczęściej ostrołukowe krzyżowo-żebrowe
-skomplikowana bryła budowli,często z prawdziwym lasem wież i wieżyczek
-mnogość kamiennych detali i ozdób: rzezb,płaskorzeżb,fryzów,kwiatonów
2.Przykłady architektury gotyckiej:
w polsce:
-katedra na Wawelu,bazylika Mariacka w Krakowie,Gdańsku,zamki w Malborku,Kwidzyniu
w Europie:
-katedry:Notre Dame w Paryżu,w Canterbury,kościoły św.Anny i Bernardynów.