Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-27T16:13:52+01:00
Odpowiedź na pytanie nr.2.Ponieważ miały charakter obronny.

Odpowiedź na pytanie nr.1.Kościoły kopułowe,Kościoły salowe,bazyliki emporowe,bazyliki,pseudobazyliki emporowe,pseudobazyliki bezemporowe.

Pozdrawiam
2010-02-27T16:15:19+01:00
Kościoły romańskie planowane były na rzucie prostokąta lub krzyża łacińskiego z prezbiterium zakończonym półkolistą absydą. Zazwyczaj orientowano je wzdłuż osi wschód-zachód. Były to kościoły bazylikowe lub halowe. Mniejsze budowle czasem rozwiązywano też na planie centralnym – krzyża greckiego lub rotundy. Wnętrze kościoła dzielono rzędami kolumn lub filarów najczęściej na trzy nawy. Nad skrzyżowaniem transeptu z nawą główną często umieszczano wieże, przez które doświetlano wnętrza. (kopuły występowały tylko sporadycznie). Wieże występowały także na zakończeniach naw poprzecznych, po bokach prezbiterium lub fasady. Spotykane są także kościoły dwuchórowe (posiadające absydy z przodu i z tyłu kościoła). W kościołach pielgrzymkowych zazwyczaj wokół prezbiterium budowano ambit z wieńcem kaplic. Spotykane są także kościoły o obejściach zaplanowanych po obwodzie całej budowli: nawami bocznymi i wzdłuż transeptu podzielonego na nawy. Dach rozwiązywano jako więźbę dachową widoczną z wnętrza kościoła albo zasłoniętą płaskim, drewnianym stropem. Najczęściej jednak były to sklepienia kolebkowe nad nawami głównymi oraz krzyżowe nad nawami bocznymi.



2 Mury były budowane do ochrony były grube aby napastnik nie mógł sie przedostać na drugą stronę okna natomiast były małe aby w czasie ataków przeciwnik nie widział ludzi i broni. Ludzie będący w oknach mieli wieksze szansę aby przeżyć w czasie walki