Dziadek Stefan zbierał kiedys znaczki pocztowe. Dzisiaj znaczki zbiera jego wnuk Jacek. Gdyby dziadek oddał Jackowi 150 znaczków, to obaj mieliby ich tyle samo. Gdyby zaś oddał Jackowi trzy czwarte swojej kolekcji to zostałoby mu tyle znaczków, ile Jacek ma teraz. Ile znaczków ma dziadek Stefan, a ile Jacek?

P.S zadanie na bank jest dobrze przepisane, gdybyście mieli jakieś wątpliwości ;p
No i prosze o całe równanie a nie same wyniki.
Jeśli by sie komuś udało to rozwiązac to prosze oddzielać od siebie równania enterem zamiast tradycyjnej klamry, której chyba tu nie ma) ;p

2

Odpowiedzi

2010-02-27T16:14:00+01:00
X=ilość znaczków dziadka
y=ilosc znaczków wnuka

x-150=y+150
¼x=y

x-¼x=150+150
¾x=300
x=300:¾
x=400
y=¼×400=100
dziadek ma 400, a wnuk 100 znaczków
Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-27T16:18:59+01:00
D-znaczki dziadka
j-znaczki Jacka
d-150=j+150
d- 3/4d= 1/4d -tyle zostało dziadkowi
1/4d= j

Od ton jest układ równań
d-15=j+150
1/4d=j /*7

d-150=j+150
d=4j

d-j=300
d=4j

3j=300 /:3 (3j wyszło mi z podstawiania za d)
d=4j

j=100
d=400

Odp: Dziadek ma 400 znaczków, a Jacek 100.

Mam nadzieje, że pomogłam
Pozdrawiam!!!
1 1 1