UWAGA!!!! Zadania są bardzo trudne więc upewnijcie się że macie sporą wiedzę na temat IZOTOPÓW przed zarezerwowaniem



1.Pierwiastek chemiczny E występuje w postaci dwóch izotopów: pierwszy ma masę atomową 14u, a drugi 15 u.Zawartość procentowa pierwiastka o masie atomowej 14u wynosi 99,3%. Oblicz średnią masę atomową oraz ustal, jaki to pierwiastek.

Obliczenia + ODP

2.Pierwiastek chemiczny E jest mieszaniną dwóch izotopów: jeden ma liczbę masową równą 63 a drugi - 65.Jego średnia masa atomowa wynosi 63,55 u.Oblicz zawartość procentową obu izotopów oraz ustal jaki to pierwiastek.

Obliczenia + ODP

3.Okres półtrwania promieniotwórczego izotopu ⁵¹Ca wynosi 10s.Oblicz masę tego izotopu która pozostanie po 0,5 min, jeśli masa początkowa próbki wynosiła 60g.

Obliczenia + ODP

4.Uzupełnij równania przemian promieniotwórczych

a)
238 ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,4
,,,,,U -----> ......... + He
92,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,2

b)
215,,,,,,,215
,,,,Bi -----> Po + .............
83,,,,,,,,,84

c)
,,,,,,,,,, ,,,,,, 219 ,4
.......... -----> Rn + He
,,,,,,,,,, ,,,,,, 86 ,,2

wstawiać tylko w kropki nie przecinki, oczywiście wstawiać także cyfry dolne i górne

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-27T19:51:51+01:00
Mx=(14*99,3%+15*0,7%)/100%=(1390,2%+10,5%)/100%=1400,7%/100%=14,007

Jest to azot.

---------------------------------------------------------------------

63,55 = 63 x a1% + 65 x (100-a1%) / 100%
6355 = 63a1% + 6500 - 65a1%
-145 = -2a1%
a1% = 72,5%

Jest to miedź,a składa się z 72,5% izotopu o liczbie masowej 63 i 27,5% izotopu o liczbie masowej 65.

---------------------------------------------------------------------

0,5min=30s

30s:10s=3

60g:2=30g
30g:2=15g
15g:2=7,5g

Zostanie 7,5g .

---------------------------------------------------------------------

238.....234.........4
....U--->...Th... +.. He
92........90.........2

215.....215.......0
...Bi--->...Po + ....e
83.......84.......-1

223....... 219......4
.....Ra--->.....Rn +..He
88...........86......2
2010-02-27T20:40:26+01:00
Ad.1.
wszystkie procenty dzielimy przez 100
a jezeli jest tego z 14u 0,993 to ten 15u bedzie 1-0,993= 0,007

Mśr=14×0,993+15×0,007=13,902+0,105=14,007≈14 czyli azot (N)

Ad.2.
Msr=Xm₁+(1-X)m₂ taki jest wzór
Msr=63,55
63,55=63x+(1-x)65
63,55=63x+65-65x
-1,45=-2x /÷2
x=0,75 i zamieniamy to na procenty mnożąc razy 100
wiec tego 14u bedzie 0,725×100=72,5%
a tego 15u 1-0,725=0,275 i razy 100% da nam 27,5 %

patrzac na sama mase srednia juz wiemy ze to bedzie Cu

Ad.3.robie to metoda na chlopski rozum :P

m=60g t=0,5min=30s czyli 30÷10=3 polowiczne rozpady

60g to powinno byc polączone klamra z 30 i to pierwszy rozpad
30g 30 z 15 i to drugi rozpad
15g 15 z 7,5 to trzeci rozpad
7,5g
odp. pozostanie 7,5g ⁵¹Ca.
Ad.3.

a)
238 ,,,,,,,234,,,,,,,4
,,,,,U -----> Th + He ... i to rozpad alfa
92,,,,,,,,,,90,,,,,,,,2

b)
215,,,,,,,215,,,,,0
,,,,Bi -----> Po + e ... beta minus
83,,,,,,,,,84 ,,,,-1

c)
223,,,,,,,,219,,,4
Ra -----> Rn + He ... alfa
88 ,,,,,,,, 86 ,,, 2