POMOCY BŁAGAM

Do wbijania pali w grunt używa się kafara . Metalowy młot o dłuzej masie spadając z pewnej wysokości uderza w pal i wbija go w ziemę .Jaka srednia jest sila oporu gruntu jezeli metalowy mlot o masie 200 kg spadajac z wysokosci 2,5 m wbija pal na glebokosc 20 cm?

2

Odpowiedzi

2010-02-27T19:52:52+01:00
M = 200 kg
h = 2,5 m
d = 20 cm = 0,2 m

Przypuscmy ze mlot przekazuje palowi cala swoja energie kinetyczna. Wtedy dana jest ona wzorem:

K = Mgh

co wynika z zasady zachowania energii mechanicznej. Cala ta energie kinetyczna pal wytraca na odleglosci d (= 0,2 m). Tak wiec sila oporu wykonuje prace:

W = F*d

gdzie F jest wartoscia sredniej sily oporu. Z twierdzenia o pracy i energii mamy:

dK = W (dK oznacza delta K)
Mgh = F*d
F = Mgh/d

F = 200 kg * 9,8 m/s * 2,5 m / 0,2 m = 24500 N
F = 24,5 N

co w przyblizeniu daje 25 kN.
4 4 4
Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-27T19:56:49+01:00
M = 200 kg
h = 2,5 m
d = 20 cm = 0,2 m


K = Mgh
d=0,2 m

W = F*d

dK = W (dK oznacza delta K)
Mgh = F*d
F = Mgh/d

F = 200 kg * 9,8 m/s * 2,5 m / 0,2 m = 24500 N
F = 24,5 N ~25 kN

Średnia siła oporu to 25 kN.
4 5 4