Odpowiedzi

2010-02-27T21:41:25+01:00
ZABAWA CHOINKOWA


Zabawy choinkowe odbywają się w naszej szkole na przełomie styczeń – luty. Przygotowania rozpoczynają się dużo wcześniej, aby dzieci wspólnie z rodzicami miały czas na przygotowanie stroju i myślały nad konkursami, które można przeprowadzić podczas zabawy. Wychowawcy zawsze zaznaczają, że jeżeli ktoś nie chce, nie musi się przebierać, może przyjść na zabawę w stroju odświętnym.
Przed choinką jedne z zajęć poświęciłam na omówienie propozycji konkursów i wybranie najciekawszych. Włączyłam do tego uczniów z mojej klasy i młodzież z Samorządu Szkolnego. Ponadto z chłopcami z sekcji odpowiedzialnej za muzykę i nagłośnienie omówiliśmy wybór muzyki, przy której mają bawić się ich młodsi koledzy. Bardzo ważny jest dobór muzyki, musi być wesoła i skoczna. Przekazałam im m.in: piosenki z repertuaru Majki Jeżowskiej, kasetę zespołu „Hula Hop” pt. „Mały miś”, kasetę „Ciuchcia” z piosenkami dla najmłodszych, płytę CD z serii „Złota kolekcja” pt. „Pluszowy miś”, płytę CD w wykonaniu Densoludków pt. „Kosmokaczki” – piosenki z repertuaru Pana Tik – Taka, Kulfona, Misia Uszatka i inne. Z uczniami z SU zadbaliśmy wcześniej o wystrój sali, łańcuchy i inne ozdoby wykonali uczniowie z klas młodszych na zajęciach plastyczno- technicznych.
Dzieci w młodszym wieku szkolnym rzadko bawią się w parach, dlatego wychowawczynie i obecni rodzice musieli zachęcać je do zabaw w kółeczkach, wężykach i korowodach. Bardzo pomocne okazały się dziewczęta z Samorządu Szkolnego, które wchodziły pomiędzy tańczące dzieci i „kierowały” zabawą. Dużym powodzeniem cieszyły się zabawy z gestykulacją, np. „Kaczuszki”, „Lambada”. Wśród konkursów najbardziej przypadły dzieciom do gustu konkursy „Taniec z balonikiem” i „Jedzenie jabłka na sznurku”, które przysporzyły najwięcej śmiechu i humoru. Po szampańskich humorach , z jakimi dzieci opuszczały szkołę zabawę karnawałową można było uznać za udaną i pełną wrażeń.
Właściwie zorganizowany bal nie mógłby się odbyć bez pomocy rodziców. Służyli wsparciem finansowym i pomocą przy jego organizacji.

Przebieg zabawy choinkowej:

Wszystkie dzieci zebrane w sali gimnastycznej, na ławeczkach wokół siedzą goście – rodzice.
Powitanie.
Pani dyr. W. Michnowska i ja jako organizator imprezy witamy dzieci i przybyłych rodziców, życzymy udanej zabawy.
Zabawa ruchowa ze śpiewem do piosenki „Dalej w tany” ( Wesoła szkoła – Przewodnik metodyczny cz. 1).
Dzieci stoją w kółeczkach i posuwają się krokiem dostawnym na palcach w lewą stronę, śpiewając:


Dalej w tany, dalej w tany wszyscy wraz,
Bo na pląsy, bo na tany nadszedł czas.

Zatrzymują się na słowo wraz i jednocześnie jeden raz klaszczą w dłonie, po czym takim samym krokiem posuwają się w prawą stronę, zatrzymując się i przyklaskując na słowo czas. Zbliżają się do przodu na palcach z równoczesnym, stopniowym wznoszeniem ramion wzwyż:

Cztery kroki więc do przodu,
Potem cztery w tył...

Aby przy następnych słowach cofać się, ze stopniowym pochyleniem tułowia w dół i opuszczeniem ramion.

Hejże ha! Hejże ha! Taniec piękny był! (bis)

Dowolne tańce przy muzyce z wybranego repertuaru.(30 min.)
Konkursy (do każdego konkursu wybierane są inne, chętne dzieci).

Pękanie balonika
Dzieci ustawione są w dwóch rzędach. Naprzeciwko każdego rzędu stoi krzesło, na którym leży balonik. Na sygnał dzieci biegną do krzesła i siadają na balonie, który pęka. Przy każdym krześle stoi pomocnik, który kładzie kolejny balonik na krzesło (baloników jest tyle ile dzieci w rzędzie). Wygrywa rząd, który w najkrótszym czasie zniszczy swoje balony.

Jedzenie jabłka zawieszonego na sznurku
Sznurek z jabłkiem przywiązany jest do stelaża na wysokości ust dziecka. Wygrywa ten, kto zje więcej jabłka w ustalonym czasie.

Taniec z balonikiem
Tańcząca para musi jak najdłużej utrzymać balonik między głowami.

Konkurs na „Najciekawszy strój”.
Wszystkie przebrane dzieci krążą wkoło, najciekawsze stroje nagradzane są najdłuższymi oklaskami.
Tańce, pląsy i wężyki przy muzyce.
Konkursy – ciąg dalszy.

Zwijanie tasiemki
Do trzech krzeseł przywiązana jest tasiemka (każda jednakowej długości ok. 4 m).na drugim końcu tasiemki przywiązany jest ołówek. Zadaniem uczestnika zabawy jest jak najszybsze nawinięcie tasiemki na ołówek.

Konkurs z krzesłami
Krzesła ustawiamy w kole (o1 mniej niż uczestników zabawy),dzieci tańczą przy muzyce wokół krzeseł, gdy muzyka milknie, starają się zająć miejsca. Odpada to dziecko, które nie zajmie krzesła (odchodząc zabiera ze sobą krzesło).

Zasiadanie na tronie
Każda klasa ma swojego kandydata na króla. W oddalonym miejscu stoi tron. Królem zostanie ten, kto najszybciej dobiegnie do tronu i usiądzie na nim. Jego stopy nie mogą dotknąć gołej podłogi. Dlatego członkowie klas układają bardzo szybko na jego drodze gazety. Zwycięzca otrzymuje papierową koronę.



Odwiedziny Mikołaja
Dzieci śpiewają piosenkę Dziadzio Mikołaj, zapraszają w ten sposób Mikołaja do sali. Z chwilą, gdy dzieci kończą śpiewanie piosenki, wchodzi Mikołaj i siada na zaszczytnym miejscu. Wyznaczona delegacja wita go uroczyście. Gość rozmawia z dziećmi, odpowiada na ich pytania.
Wykonanie klasowych zdjęć z Mikołajem przy choince.
10.Dzieci klasami udają się na poczęstunek do klas, tam odwiedza ich Mikołaj i wręcza prezenty.
11.Dzieci ponownie spotykają się na sali gimnastycznej – wspólna zabawa z Mikołajem.
12.Pożegnanie Mikołaja – wręczenie laurki z życzeniami zdrowia i zaproszenie na następny rok
13.Zakończenie zabawy – organizatorzy dziękują wszystkim za udaną zabawę.
1 2 1