Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-28T01:23:57+01:00
To zależy co dokładnie masz na myśli i co wiesz o danym pierwiastku.
Jeśli znasz grupę i okres to:
grupa: są to cyfry u góry układu określające daną kolumnę
okres: są to cyfry z lewej strony określające cały wiersz
Np. tlen (O) - grupa 16, okres 2

Można również bazować na tym czy pierwiastek jest metalem, niemetalem.
Musisz bardziej sprecyzować pytanie :)
6 4 6
2010-02-28T01:27:32+01:00
Położenie pierwiastka w układzie okresowym opisujemy za pomoca grupy i okresu w jakiej sie znajduje dany pierwiastek. Na poczatek jesli nie jest się obeznanym w tym temacie można poprostu patrzeć po nazwach lecz z czasem zauwazymy ze polozenie precyzyjniej sie okresla podajac grupę(kolumny-w pionie) oraz okres (wiersze-w poziomie). Grupa okresla ilosc elektronow walencyjnych(czyli tych na ostatniej powloce), a okres mowi namo liczbie powłok danego pierwiastka. Spotykamy rowniez uklady z tzw. wartosciami elektroujemnosci, czy np.temp. topnienia i wrzenia. Im wiekszy jest okres danego pierwiastka tym slabiej sa przyciagane elektrony poniewaz najsilniej sa przyciagane najblizej jadra a w raz z oddalaniem sie od jadra sila przyciagania slabnie, wiec jesli pierwiastek lezy w drugim okresie to ma tylko 2 powloki wiec elektrony beda silnie przyciagane. Ustalajac wzory sumaryczne wartosciowosci pierwiastkow od grupy 1 sa nastepujace: 1,2,3,4,3,2,1,0 oznacza to, ze np wegiel jest 4 wartosciowy, a tlen 2 a nie 6 (co wiemy np ze wzoru C02)jak wskazuje grupa, liczba 6 w tlenie oznacza bowiem ilosc elektronow walencyjnych.
2 3 2