A. Na mapie odległość z miejscowości Mała do miejscowości Beł wynosi 3 cm. Jaka jest rzeczywista odległość między tymi miejscowościami, jeżeli mapa jest sporządzona w skali 1:400 000?
b. Na mapie odległość z miejscowości Miła do miejscowości Iła wynosi 2 cm. Jaka jest rzeczywista odległość między tymi miejscowościami, jeżeli mapa jest sporządzona w skali 1:300 000?
c.Trójkąty ABC i MNP są podobne. Oblicz skalę podobieństwa tych trójkątów, jeżeli /AB/=5, /AC/=4, /BC/=3, /MP/=2,8, /NP/=2,1
d.Trójkąty ABC i MNP są podobne. Oblicz skalę podobieństwa tych trójkątów, jeżeli /AB/=7, /BC/=5, /AC/=4, /MN/=3,5, /MP/=2, /NP/=2,5.

3

Odpowiedzi

2009-10-18T20:44:34+02:00
A.1cm-4km

3cm-x
x=4 × 3 /1
x=12km

b.1cm-3km
2cm-x
x= 2 × 3
x= 6km
Najlepsza Odpowiedź!
2009-10-18T21:59:22+02:00
A. 3cm * 400 000 = 1 200 000cm
1 200 000cm = 12 000m = 12km
Odp. Rzeczywista odległość między tymi miejscowościami to 12km.

b. 2cm * 300 000 = 600 000cm
600 000cm = 6000m = 6km
Odp. Rzeczywista odległość między tymi miejscowościami to 6km.

c. Skalę trójkątów podobnych liczy się dzieląc dłuższy bok podobny przez krótszy bok podobny, np. /AC/ przez /MP/, /CB/ przez /PN/, w każdym przypadku wychodzi w przybliżeniu 1,43, więc skala 1:1,43.

d. /AC/ przez /MP/, /AB/ przez /MN/ itd., w każdym przypadku wychodzi 2, więc skala to 1:2.
  • Użytkownik Zadane
2009-10-18T22:26:28+02:00
1. 3-x
1-400000
x=3*400000/1= 12 km
2. tym samym sposobem 6 km
3. 1:1 w przybliżeniu
4. 1:2