Wszystkie zadania mają być rozwiązane z JEDNĄ niewiadomą.

1. zmieszano dwa gatunki cukierków czekoladowych: po 14 zł za kilogram oraz po 18 zł za kilogram i otrzymano 10 kg mieszanki, której jeden kg kosztowuje 15 zł. Ile kilogramów cukierków każdego gatunku weszło w skład mieszanki?


2. Pani Joanna ma 32 lata a jej córka 8 lat. za ile lat pani Joanna bedzie trzy razy starsza od swojej córki?

WSZYSTKIE OBLICZENIA! wybiore naj. ;)

2

Odpowiedzi

2010-02-28T13:59:40+01:00
Zad.1.
x - ilość cukierków po 14zł
10-x - ilość cukierków po 18zł
otrzymujemy równanie:
14x+18(10-x)=15×10
14x+180-18x=150
-4x=150-180
-4x=-30 /÷(-4)
x=7.5
10-x=10-7.5=2.5
odp. w mieszance było 7.5kg cukierków po 14zł i 2.5kg cukierków po 18zł.

zad.2
32 - wiek Joanny
8 - wiek córki
x - szukana ilość lat
32+x=3(8+x)
32+x=24+3x
x-3x=24-32
-2x=-8 /÷(-2)
x=4
odp. za 4 lata Joanna będzie trzy razy starsza od córki.
Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-28T14:07:46+01:00
X - ilość cukierków po 14zł
10-x - ilość cukierków po 18zł

14x+18(10-x)=15×10
14x+180-18x=150
-4x=150-180
-4x=-30 /:(-4)
x=7.5
10-x=10-7.5=2.5


Odp: w mieszance było 7.5kg cukierków po 14zł i 2.5kg cukierków po 18zł.



2

x - wiek pani joanna
y - wiek córki

|32+x|=|3(8+x)|
|32+x|=|24+3x|
|x-3x|=|24-32|
|-2x|=|-8 /:(-2)|
x=4

Odp za 4 lata pani joanna bd starsza 3 krotnie od swojej córki