Odpowiedzi

2010-02-28T13:28:15+01:00
Nie jestem nauczycielem polskiego, ale w punktach napisze Ci o co w ogóle tam chodziło.
*głowny bohater- starszy juz człowiek, zołnierz tułajacy sie po świece, nazywa sie Skawiński.
*dotarł do miejscowości (nie pamiętam jak sie nazywała. zobaczysz sobie w opracowaniu) i tam chce zostać na dłużej
*dowiaduje sie o wonej posadzie latarnika, na która jest mało chcetnych wiec zgłasza swoja kandydature
*przyjmuja go. na poczatku bardzo sie cieszy, bo jets juz 'starym dziadkiem i przydało by sie znaleźć swoje miejsce na starość ''
* coodziennie rano jakis gośc na łodzi przywozi mu jedzenie i gazety.
*Skawinski męczy sie praca, bo by dostac sie na latarnie trzeba pokonac dużo schodów, a on juz jest stary.
* ta praca zaczyna go nudzić. karmi ptaszki, oglada rybki - jak to znudzony człowiek na morzu
*rano dostaje paczke polskich ksiazek bo wspiera jakies tam polskie wydawnictwo (tzn wysyła im kase , a oni na dowód wdziecznosci przysłali mu ksiazki)
* i tam był "Pan Tadeusz"
*Skawinski zaczytał sie i zasną. przypomina mu sie jego kraj Polska.
* przez to zapomina właczyć latarni i na morzu dochodzi do wypadku. nikt nie zostaje ranny, ale zwalniaja Skawińskiego.
*a on zaczyna dalsza tułaczke po świecie

Jeśli masz ksiazke z opracowaniem, to radziła bym przeczytać ten fragment o co chodziło z tymi ksiazkami. tez to mialam i wydaje mi sie że były tam właśnie nazwiska tych gości, oraz to z dlaczego dostaje i od kogo te ksiazki.
Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-28T13:29:17+01:00
Jakie pytania moga byc to nie wiem, ale napisze ci najważniejesze rzeczy, które ja miałam na teście...

Głównym bohaterem jest Józef Skawiński, Polak. Wiek koło 70 lat, od 40 lat jest poza krajem.
Prace jakie wykonywał na świecie:
a) kariera wojskowa
- Polska rok 1830- udział w powstaniu listopadowym
- Hiszpania 1833- udział w wojnie domowej
- Wegry rok 1847- udział w Wiośnie Ludów
- Ameryka, Stany Zjednoczone- udział w wojnie secesyjnej

b) Prace i zawody które wykonywał Skawiński
- strzelec rządowy (Azja)
- poszukiwacz złota (Australia)
- poszukiwacz diamentów (Afryka)
- handel z tubylcami (Ameryka Południowa)

Historia Skawińskiego kontekst historyczny
1772r.- pierwszy rozbiór Polski
1793r.- drugi rozbiór Polski
1795r.- trzeci rozbiór Polski

Rok 1830-1831- wybucha powstanie listopadowe, ma ono chatakter narodowowyzwoleńczy, zostaje krwawo stumione przez Rosjan, a Polacy którzy brali w nim udział są zabijani, wywożeni na Sybir, lub uciekają za granicę bez możliwosci powrotu do ojczystej ziemi. Do takich ludzi należał Skawiński.

Paczka z Stowarzystwa LiterackiegoZnajdowały się w niej polskie książki m.in. "pan Tadeusz" A.Mickiwicza. Ksiażka ta do dziś jest symbolem ogromnej miłości polaków do ojczyzny, dlatego Skawiński tak bardzo przeżył spotkanie z tym utworem

Skawiński zaczął czytac książkę, lektura tak go wciągnęła ze zapomniał zapalic latarnie. Miało to fatalne skutki, ponieważ statek płynący, nie zauważył skał i sie wozbił. jednak nie było żadnych ofiar. Skawiński po tym incydencie został wyrzucony z pracy.

Przeżycia bohatera podczas lekturu "pana Tadeusza"
- tęsknota
- miłośc do ojczyzny
- wzruszenie
- żal
- rozgoryczenie

Mam nadzieje że pomogłam =)
2 3 2