Odpowiedzi

2010-02-28T13:21:31+01:00
Księstwo warszawskie powstało w 1807 r. w wyniku traktatu w Tylży. Napoleon nadał mu konstytucję. Przestało istnieć w 1815 r. wskutek dedycji kongresu wiedeńskiego.
7 5 7
Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-28T13:21:37+01:00
Po III rozbiorze, który zakończył istnienie Rzeczpospolitej Szlacheckiej, liczne polskie elity szybko doszły do siebie i podjęły starania w celu wskrzeszenia swojej ojczyzny. Jedni widzieli możliwość odbudowy naszej państwowości w współpracy z zaborcami, inni poprzez współpracę z Napoleonem. Alians z Francją przyniósł owoce w postaci w nie w pełni suwerennego Księstwa Warszawskiego. Twór ten przeszedł do historii jako jedyna możliwa w tamtych szansach odskocznia do odzyskania pełnej niepodległości. Do dziś trwa w Polsce jego legenda, podobnie jak zresztą legenda samego Napoleona – „oswobodziciela” Polski. Napoleon jednak przegrał, a jego imperium upadło, pociągając ze sobą Księstwo Warszawskie. Jednak wbrew zakorzenionym w naszym społeczeństwie stereotypów, to wcale nie był koniec naszej XIX-wiecznej państwowości. Na konferencji w Wiedniu zadecydowano o utworzeniu w sumie niezbyt zależnego od Rosji Królestwa Polskiego, które mimo wszystko nie cieszyło się nigdy tak wielką sympatią wśród Polaków, jak księstwo Warszawskie.
9 3 9