Odpowiedzi

2009-10-19T06:35:39+02:00
Królowa Jagwiga urodziła się w 1373 r. W czasie swojego dzieciństwa została zaręczona z chłopcem o imieniu Wilhelm, który miał zaledwie osiem lat. W 1384 roku koronowano ją na króla Polski. Była w bardzo młodym wieku dlatego nie mogła sprawować rządów samodzielnie. Robili to możnowładzcy. Panowie krakowscy nie zgodzili się na zwiążek Jadwigii z Wilhelmem. Kłócono się gdzie ma trafić korona. Trafiła ona do króla literwskiego - Jagiełły. Później Jadwiga zmuszona była wyjść za mąż za króla. Zmarła 17 lipca 1399 roku.
253 3 253
dobre 6 mam
Lepsze od tego nas górze ;)
no i to jest dobre xD
dziękuję
Najlepsza Odpowiedź!
2009-10-19T07:06:55+02:00
Jadwiga Andegaweńska urodziła się ok. 1374 roku, dzieciństwo spędziła na Węgrzech. W wieku 4 lat została zaręczona z księciem austriackim Wilhelmem, którego miała poślubić osiągając na tamte czasy wiek dojrzały (12 lat w przypadku dziewczynek).
Śmierć ojca Jadwigi odmieniła jednak jej losy. Przez dwa lata w Polsce panowało bezkrólewie, aż w końcu zdecydowano, że miejsce na krakowskim tronie zajmie Jadwiga.
Została koronowana 16 października 1384 roku w katedrze wawelskiej, mając zaledwie 12 lat. Zmieniły się także plany co do jej zamążpójścia. Ze względu na trudną sytuację polityczną w kraju oraz w obliczu wspólnego wroga – zakonu krzyżackiego- doszło do rozmów z księciem litewskim Jagiełłą. Ofiarowano mu rękę Jadwigi. 18 lutego 1386 roku doszło do ślubu. W ten sposób Litwa przyjęła chrzest od Polski i przyłączyła się do naszego kraju. Powstało wielkie księstwo Polsko-Litewskie. Odtąd małżonkowie rządzili wspólnie, gdyż oboje nosili tytuły monarchów.
Jadwiga wykazywała się dużym talentem dyplomatycznym, prowadziła rozmowy z Wielkim Mistrzem Zakonu Krzyżackiego.
Była bardzo religijna, przestrzegała zasad wiary. Opiekowała się szpitalami. W 1397 roku uzyskała zgodę papieża na utworzenie fakultetu teologii na Akademii Krakowskiej, którą również odnowiła i unowocześniła.
22 czerwca 1399 roku urodziła córkę Elżbietę Bonifację, która zmarła 13 lipca 1399 roku. Sama Jadwiga zmarła cztery dni później (17 lipca) na gorączkę połogową. W testamencie zapisała swój majątek Akademii Krakowskiej.
W 1999 roku papież Jan Paweł II ogłosił Jadwigę świętą.
170 4 170
A ja dostałam 1 i co nic nie POLECAM!!!!!!!!!!!
A i za to jeszcze dostałam szlaban na 2 miesiące ze dostałam 1 ale szlaban mi sie juz skonczyl
,l
Długie wypowiedzi są lepsze niż krótkie jak na dole pani/pan pwinni to docenić,dziękuję.
ona zmarła o godz13:000na goroncze popologową urodzila corke ona miala elzbieta bonifacja