Odpowiedzi

  • Użytkownik Zadane
2010-02-28T17:40:04+01:00
"Bogurodzica" i "Lament świętokrzyski" to pierwsze utwory napisane w jezyku polskim przez anonimowych autorow. Oba utwory sa bardzo emocjonalne, skupiaja sie wokol Matki Bożej, co jest dowodem rodzacego sie w sredniowieczu kultu maryjnego. Ludzie oddawali jej poklon, wierzac, iz jest matka Zbawiciela. Swa wiare i umilowanie wyrazali w rozny sposob. Jednym z przykladow jest "Bogurodzica" powstala w pierwszej polowie XII wieku. Utwor ten zostal przedstawiony w formie modlitwy, w ktorej podmiot..
1 5 1
Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-28T17:41:44+01:00
Podobieństwa:
*Jest uznawana za osobę nadzwyczajną, niezwykłą, ważną
*przedstawiona jako matka

Różnice:
*Matka Boska w Lamencie Świętokrzyskim występuje jako zwykła kobieta, brak jej boskich cech
a w Bogurodzicy występuje jako istota boska

*W Lamencie jest smutna, cierpiąca, współczująca, szukająca pomocy, zawiedziona
a w Bogurodzicy jest radosna, spokojna, dumna, wszechmocna, dostojna.
3 4 3