Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-28T17:38:02+01:00
W Polsce:
1610r-bitwa pod Kłuszynem
1611r-hołd lenny Wasyla Szujskiego
1620r-bitwa pod Cecora
1621-bitwa pod Chocimiem
1672-zdobycie Podola przez Turków
1655- potop szwedzki
1673- bitwa pod Chocimiem
1665-66: rokosz Lubomirskiego
W Turcji:
1620-Bitwa pod Cecorą
1621-bitwa pod Chocimiem
1673-bitwa pod Chocimiem druga
1683-porażka pod Wiedniem
1699-pokój w Karłowicach
Z Rosją:
1610r-bitwa pod Kłuszynem
1609-11 oblęzenie Smoleńska,
1612r.-kapitulacja polskiej załogi Kremla
1618-rozejm w Dywilinie
1634-pokój wieczysty z Rosją w Polanowie
1660r. przegrany bitwy z Polską pod połonką i Cudnowem
1 5 1
2010-02-28T17:49:55+01:00
Szwecja :
1600- poczatek wojny
1605 - wojna pod Kircholmem
1606 - Rokosz Żydów
1610/lipiec - bitwa pod Kłuszynem
1617-20 - wojna ze Szwecją; Polska traci cześć Inflant
1626 - najazd szwedzki na Prusy Książęce, okupacja Prus Królewskich z ujściem Wisły; blokada Gdańska
1627 - zwycięstwo w bitwie morskiej pod Oliwą
1629/wrzesień - pokój w Altmarku; Szwecja zatrzymywała Prusy z portami (oprócz Pucka, Gdańska i Królewca) oraz tereny w Inflantach na północ od Dźwiny. Ponadto Szwecja otrzymała prawo pobierania ceł z handlu polskiego
1632 - śmierć Zygmunta III Wazy.

Turcja:
1502 - upadek Wielkiej Ordy
- nasilenie się najazdów tatarskich
1506 - KLECKO – Michał Gliński” vs Tatarzy
1507 - nawiązanie kontaktów Tatarski – polskich > sojusz przeciw Moskwie
1512 - WIŚNIOWIEC – Litwa” vs Tatarzy
1522 - rozejm
1534 - śmierć Wasyla III
1 5 1