Odpowiedzi

2010-03-02T07:51:10+01:00
Odnóża części głowowej:

ODNÓŻA CZUCIOWE
segment I - czułki I pary zbudowane są w sposób typowy z dwóch wyrostków członowanych, osadzonych na części podstawowej, czułki widoczne po bokach kolca czołowego;
segment II - czułki II pary składają się z długiej witki (tzw. wąsa) i małej trójkątnej łuski; osadzone są pod oczami.

ODNÓŻA GĘBOWE
segment III - żuwaczki składają się z twardej płytki ząbkowanej, służącej do miażdżenia pokarmu; i trójczłonowego głaszczka, leżą tuż nad otworem gębowym;
segment IV i V - szczęki I i II pary, bardzo małe, listkowate odnóża, mieszczące się pod otworem gębowym;
segment VI-VIII - szczękonóża I, II i III pary - wszystkie mają budowę blaszkowatą i są ułożone jedne na drugich. Ostatnia para ma duży głaszczek widoczny dobrze przed szczypcami pierwszej pary odnóży krocznych.

Odnóża odwłokowe:

ODNÓŻA KOPULACYJNE
segment XIV-XV - odnóża odwłokowe I i II pary u samców są większe niż następne, wykształcone w postaci cewek i pełnią funkcję narządów kopulacyjnych. U samic I para prawie w całkowitym zaniku.

ODNÓŻA PŁYWNE
segment XVI-XVIII - odnóża odwłokowe III, IV i V pary są niewielkie, dwugałęziste, służą do pływania, a u samic ponadto do przyczepiania się jaj i młodych raków;
segment XIX - odnóża odwłokowe VI pary dwugałęziste, wykształcone w postaci blaszek; razem z telsonem tworzą płetwę ogonową.

Odnóża tułowiowe:

ODNÓŻA KROCZNE
segment IX - odnóża kroczne I pary - największe odnóża raka, zakończone silnymi szczypcami;
segment X-XIII - odnóża kroczne II, III, N i V pary - pierwsze dwie pary zakończone małymi szczypcami, ostatnie dwie - pazurkami.

Źródło:
http://www.wigry.win.pl/raki/morfologia2.htm
Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-02T08:44:24+01:00
Pierwsza para odnóży krocznych- przekształcona w szczypce . słuzy do chwytania pokarmu i do obrony.

5 par odnózy krocznych- słuzy do przemieszczania sie.

wachlarz-tworzy ostatnią parę odnózy odwłokowych, pozwalajacych rakowi w chwili zagrożenia odpłynąć skokami do tyłu.
2 3 2