Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-28T20:34:08+01:00
Cenę książki przed podwyżką oznaczamy x. Cena ta, to 100%.
Jeżeli cenę książki podwyższono o 20%, to cena książki po podwyżce wynosi 120% czyli 1,2x.
100% + 20% = 120%
120%x = 1,2x
Teraz nowa cena czyli 1,2x stanowi 100%.
Po obniżce cena książki ma być znów równa x, czyli trzeba ją obniżyć o 0,2x
1,2x - x = 0,2x
i trzeba obliczyć jakim procentem liczby 1,2x jest 0,2x.
0,2x/1,2x razy 100% = 16 2/3%
Odp. Cenę książki trzeba obniżyć o 16 2/3%.

5 4 5
2010-03-01T01:44:10+01:00
Cene ksiązki podniesiono o 20 % ,o ile procent trzeba ją zmniejszyć ,aby powróciła do pierwotnej ceny ?
Proszę o jak najdokładniejszy opis abym mogła to zrozumieć bo matematyka to nie moja mocna strona.

x-cena książki
jeśli podniesiemy ją o 20%, to teraz będzie już miała wartość 120% pierwotnej ceny

120%x- po podwyżce

y- nowa cena
y=120%x
y=1,2x

wyznaczamy x z równania

x=y/1,2
x=5/6y
należy ją zmniejszyć teraz o 1/6=100/6%≈16 i 2/3%
4 4 4