Odpowiedzi

2010-03-01T09:08:55+01:00

1. układ limfatyczny jest układem otwartym a krwionośny zamkniertym
2. skład:

o płynem ustrojowym jest tu limfa, inaczej chłonka; limfa zawiera białka, tłuszcze, leukocyty, sole mineralne, wodę - a układ krwionośny naczynia krwionośne, do których zaliczmy żyły i tętnice, a także naczynia włosowate; tętnicami krew odprowadzana jest z serca do tkanek, żyłami krew wraca do serca;
o naczynia chłonne, inaczej limfatyczne
o węzły chłonne (limfatyczne);
o naczynia limfatyczne przechodzą w pnie, które gromadzą limfę i prowadzą ją do żył, a tym samym do krwioobiegu.- krwionosny - płynem ustrojowym jest krew, która składa się z osocza i zawieszonych w nim elementów morfotycznych, czyli krwinek (erytrocyty, leukocyty, płytki krwi).

3. zadania:

* udział w reakcjach odpornościowych organizmu to takze funkcja układu krwionosnego
* neutralizacja ciał obcych;
* transport limfy, limfa odprowadzana jest do układu - krwionośnego- transport hormonów i witamin;
2 2 2
2010-03-01T09:12:04+01:00
Układ krwionośny:
- zamknięty
- krew płynie do serca i od serca
- płyn jest tłoczony do naczyń dzięki skurczom serca
-tworzy obieg duży i mały
- zawiera leukocyty niszczące bakterie
-naczynia włoskowate mają charakter tętniczek i żył

Układ limfatyczny
-otwarty
-limfa płynie tylko w jednym kierunku- do serca
- płyn jest tłoczony do naczyń dzięki skurczom otaczających mięśni
-zbiera osocze i białe ciałka krwi, które wydostały się do przestrzeni międzykomórkowych
- produkuje limfocyty niszczące bakterie
- naczynia włoskowate są ślepo zakończone w przestrzeniach międzykomórkowych
2 3 2
Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-01T09:33:36+01:00
Krew
tkanka łączna płynna zbudowana z substancji międzykomórkowej i krwinek. w organiżmie pełni funkcję transportową, termoregulacyjną, uczestniczy w funkcjąch odpornościowych i obronnych organizmu.

skład krwi:
- osocze (woda, białka, albuminy, globuliny)
-elementy morfotyczne:
erytrocyty (krwinki czerwone)
leukocyty (krwinki białe)
trombocyty (płytki krwi)

erytrocyty i trombocyty powstają w szpiku czerwonym
leukocyty zależnie od rodzaju : w szpiku, węzłach limfatycznych
migdałkach, śledzionie i grasicy.

Limfa - inaczej chłonka
rodzaj tkanki łącznej płynnej stanowiącej przesącz krwi o składzie podobnym do osocza krwi, jest płynem ustrojowym o mlecznym zabarwieniu
skład ;
woda, sole mineralne, hormony, enzymy, białka, tłuszcze, cholesterol i inne wydzieliny oraz wydaliny komórek a także limfocyty.
Chłonka transportuje niektóre leukocyty, głównie monocyty i limfocyty, które uczestniczą w mechanizmach obronnych organizmu. Wchłania ona także związki pokarmowe, przede wszystkim produkty przemiany tłuszczów.
6 3 6