Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-01T15:31:37+01:00
Nie jestem pewien ale to chyba to. Znalazłem to w necie jak coś nie miej skarg ok ;d

Molier

Na tle epoki
Warto dodać, że Molier znany był w Polsce już w wieku XVII, kiedy to królowie - Sasi przywiązywali szczególną wagę do teatru. Gościli oni trupy francuskie na swoim dworze i dzięki temu Polacy mieli okazję poznać twórczość wielkiego dramaturga francuskiego. W XX wieku zaś nieocenione zasługi dla poznania Moliera położył Tadeusz Boy-Żeleński, który przetłumaczył na polski większość jego dzieł.
Mini-CV
1622 - rok urodzin.
1643 - opuszczenie domu rodzinnego, decyzja o związaniu się z teatrem.
1646 - założony przez Moliera teatr w Paryżu bankrutuje, trupa wyjeżdża na prowincję.
1658 - powrót do Paryża. Początki opieki królewskiej.
1664 - wystawienie Świętoszka.
1666 - ślub z Armandą Bejart.
1675 - śmierć.

Biografia
Jean Baptiste Poquelin, bo tak brzmiało właściwe nazwisko Moliera, urodził się w Paryżu 15 stycznia 1622 roku. Pochodził z szanowanej rodziny mieszczańskiej związanej z dworem królewskim. Po ojcu - rzemieślniku - odziedziczył tytuł nadwornego tapicera i lokaja królewskiego, ale żadnych zajęć w związku z tymi tytułami nie wykonywał. Odebrał staranne wykształcenie . najpierw w kolegium jezuickim Clermont w Paryżu, a następnie studiował prawo na uniwersytecie w Orleanie. Zrezygnował jednak zarówno z kariery prawnika, jak i z wszelkich przywilejów związanych z pochodzeniem z zamożnego paryskiego mieszczaństwa i postanowił zająć się aktorstwem, a z czasem reżyserią teatralną. Teatr uwielbiał od dziecka, choć w czasach, w których żył, sztuka teatru nie cieszyła się szczególnym szacunkiem. Aktorzy skupiali się w tzw. trupy teatralne i wiedli żywot wędrowny, przenosząc się z miejsca na miejsce, ciesząc się, jeśli udało im się zdobyć możnego protektora. Na ogół widzowie lekceważyli sztukę aktorską, podobnie jak i styl życia aktorów - uważany był on powszechnie za nadmiernie swobodny czy wręcz niemoralny. Dwudziestoletni Molier zakochał się w aktorce Magdalenie Bejart i uciekł z domu wraz z nią i jej trupą (w której skład wchodzili członkowie rodziny Magdaleny). Wspólnie próbowali grać w Paryżu, gdzie - pogodzony już z ojcem - Molier założył za uzyskane od rodziny fundusze teatr. Jednak przedsięwzięcie nie udało się, więc przenieśli się na prowincję. Wtedy Molier zaczął pisać oraz działać jako autor, reżyser, aktor i dyrektor teatru w jednej osobie. Życie takie wiódł przez dwanaście lat, przyniosło mu wiele upokorzeń, rozczarowań i kłopotów materialnych;
18 3 18
  • Użytkownik Zadane
2010-03-01T15:31:51+01:00
Troche krotko ale jest

1622 - data urodzin.
1643 - opuszczenie domu rodzinnego, decyzja o związaniu się z teatrem.
1646 - założony przez Moliera teatr w Paryżu bankrutuje, trupa wyjeżdża na prowincję.
1658 - powrót do Paryża. Początki opieki królewskiej.
1664 - wystawienie Świętoszka.
1666 - ślub z Armandą Bejart.
1675 - śmierć
8 3 8