Odpowiedzi

2010-03-01T15:43:58+01:00
Odruch – automatyczna reakcja na bodziec zewnętrzny lub wewnętrzny, zachodząca przy udziale ośrodkowego układu nerwowego.

Droga nerwowa od receptora, będącego źródłem odruchu, do narządu wykonawczego (efektora) nosi nazwę łuku odruchowego. Łuk odruchowy od receptora biegnie neuronem czuciowym (aferentnym) do ośrodkowego układu nerwowego, stamtąd neuronem ruchowym (eferentnym) biegnie do efektora. Najprostsze odruchy składają się tylko z dwóch neuronów, połączonych jedną synapsą (odruch monosynaptyczny), ale przeważnie składają się z większej liczby neuronów. Te dodatkowe neurony nazywają się pośredniczymi (interneuronami). Wyróżnia się odruchy proste, np. kolanowe i bardziej złożone, np. kończyny górnej albo ruch źrenicy.
18 4 18
2010-03-01T15:45:32+01:00
Odruch jest wtedy gdy na przykład:
dotknie cię zimna dłoń czujesz dreszcz.
gdy zobaczysz komara masz odruch zabić go .
17 2 17
Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-01T15:46:03+01:00
Odruch bezwarunkowy -reakcja wrodzona (odruch), automatyczna, zachodzi przez pobudzenie odpowiednich receptorów, zakończeń nerwowych, nerwów czuciowych oraz pobudzenie organów efektorowych (głównie mięśni) poprzez nerwy ruchowe lub autonomiczne. Reakcja odruchowa przebiega bez uświadomienia, to znaczy, że nerwy wywołują odruch (pobudzają mięśnie) przed powiadomieniem mózgu

Przykłady odruchów
odruch akomodacji oka
odruch krztuśny
odruch nurkowania
odruch przedsionkowo-oczny
odruch ścięgna Achillesa
odruch rzepkowy, inaczej odruch kolanowy
odruch źreniczny
18 4 18