Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-01T16:48:42+01:00
Adam Mickiewicz ur.24 XII 1798 roku w Zaosiu,a zmarł 6 XI 1855 roku w Konstantynopolu.Uczęszczał na uniwersytet w Wilnie,gdzie zdobył wykształcenie z zakresu filozofii klasycznej,literatury i historii.W 1819 roku rozpoczął pracę jako nauczyciel w szkole średniej w Kownie.Należał do Towarzystwa Filomatów i Filaretów,za co został osadzony w więzieniu,gdzie przebywał od 23 X 1823r do 21 IV 1824 r,a później został zesłany do Rosji.W Rosji poznał wielu wybitnych pisarzy.W1829 roku przybył do Niemiec,później był w Rzymie,a gdy dowiedział się o wybuchu powstania listopadowego,postanowił wrócić do kraju.Wydał min."Ballady i romanse","Dziady","Grazynę".Jego wielkim dziełem,epopeją narodową jest "Pan Tadeusz".
1 5 1
  • Użytkownik Zadane
2010-03-01T17:03:37+01:00
Adam Mickiewicz urodził się 24 grudnia w 1798r. w Zaosiu koło Nowogródka. Zmarł w 1855r. w Konstantynopolu prawdopodobnie na cholerę. Był synem Mikołaja nowogrodzkiego adwokata i Barbary z Majewskich. Po ukończeniu szkół dominikańskich wstąpił w 1815r. na uniwersytet w Wilnie gdzie uzyskał wykształcenie w zakresie filologi, literatury i historii. W 1819r. objął posadę nauczyciela szkoły średniej w Kownie. Należał do towarzystwa Filomatów i Filaretów został osadzony w więzieniu z tego powodu. Na mocy wyroku został zasłany w głąb Rosji gdzie spędził 5 lat życia między innymi: Petersburgu, Odessie i Moskwie. W 1829r. dzięki pomocy przyjaciół opuszcza Rosję i wyjeżdża do Niemiec a stamtąd do Rzymu. Mickiewicz bierze udział w Wielkiej Emigracji, wyjeżdża najpierw do Drezna potem do Paryża. W Paryżu spędza kilka lat pisze w tedy "Pana Tadeusza". W 1834r. ożenił się z Celiną Szymanowską, założenie rodziny pogłębiło i tak trudną sytuację materialną (w latach 1835-1850 urodziło się 6 dzieci). Mając 41 lat zostaje profesorem literatury Łac. w Lozannie. W 1848r. wyjeżdża do Rzymu gdzie próbuje gdzie próbuje zorganizować Ochotniczy Legion Polski. W 1855r. na wieść o wybuchu wojny Krymskiej wyjeżdża do Konstantynopola z zamiarem tworzenia oddziałów Polskich przeciwko Rosji. 26 listopada umiera prawdopodobnie na cholerę. Jego ciało zostało przewiezione do Paryża a z stamtąd w 1890r. do Krakowa, gdzie spoczywa w podziemiach Katedry Wawelskiej.
1 5 1