Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-02T11:18:10+01:00
Coś mi się wydaje, że tam miał być polon :P i to raczej chemia, a nie fizyka ^^

Więc tak: T, to jest okres półtrwania, czyli czas w którym poprzez promieniowanie zanika połowa próbki (np. Jeśli czas półtrwania wynosi 10 dni, to po 10 dniach masa próbki zmniejsza się o połowę, a po kolejnych 10 jeszcze raz o połowę, i tak dalej)

Dalej trzeba zauważyć, że w drugim rozpadzie zanika połowa tego co zostało, czyli:
po pierwszym rozkładzie: 1 - ½ = ½ (gdzie 1 to masa początkowa)
po drugim rozkładzie: ½ - (½ x ½) = ½ - ¼ = ¼
po trzecim: ¼ - (¼ x ½) = ¼ - ⅛ = ⅛
... i tak dalej :)

Teraz patrz: ułamki mówią o tym jaka część masy początkowej pozostaje po rozkładzie. Jak widać, 25% (czyli to o co pytają :P) zostaje po drugim rozpadzie. Wniosek z tego taki, że potrzebujesz dwóch rozpadów, z czego każdy trwa 200 dni :)

Dane:
końcowa masa próbki = 25% masy początkowej
okres półtrwania = 200 dni
Szukane:
ilość rozpadów = ?
czas wszystkich rozpadów = ?
Wzór:
ilość rozpadów x czas ich trwania = czas wszystkich rozpadów
Rozwiązanie:
m (masa początkowa) - 0,5m = 0,5m = 50%m
0,5m - (0,5 x 0,5m) = 0,5 - 0,25 = 0,25m = 25%m
ilość rozpadów = 2
czas wszystkich rozpadów = 2 x 200 = 400
Odp. 25% polonu (czy polanu xD) zostanie po 400 dniach. :)
2010-03-02T11:27:35+01:00
Zgodnie z prawem rozkładu ,czas połowicznego rozpadu ,czas rozpadu połowy masy próbki(jąder atomowych) T1/2=200[dni];
25% próbki to jest 1/4 próbki.
Połowa 1/2 masy próbki promieniotwórczej powstanie po 200 dniach,1/4 masy próbki promieniotwórczej powstanie po 200/1/2=200*2=400[dniach].