Szkola zatrudnia dwunastokrotnie więcej kobiet niż mężczyzn. ile pracuje kobiet a ilu mężczyzn jeśli wszystkich pracownikow łącznie jest 65?

jest 60 kobiet a 5 mężczyn. ale jak do tego ułożyc równanie??
bo temat to rozwiażujemy zadania tekstiwe z wykorzystaniem ukladu równan.
np.
5x + 3y = 74
2x+ y = 32
i to jest w klamrze . znam sposoby : metodą podstawiania i metoda przeciwnych wspólczynnikó dam naj :):):

3

Odpowiedzi

2010-03-02T15:26:39+01:00
12x+x=65 - oto równanie :)

12x - liczba kobiet
x - liczba mężczyzn
:)
Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-02T15:27:23+01:00
X-liczba kobiet
y-liczba mezczyzn

x+y=65-suma mezczyzn i kobiet daje liczbe pracownikow
Drugie rownanie:
x=12y bo jest 12 razy wiecej kobiet od mezczyzn!
Wstawiajac rownanie 2 do 1 otrzymamy:
12y+y=65
y=5
x=60
2010-03-02T15:32:09+01:00
5x+3y=74
2x+y=32 /(-3)

5x+3y=74
-6x-3y=-96
.......................
5x-6x+3y-3y=74-96

-x=-22 /(-1)

x=22
2*22+y=32

x=22
44+y=32

x=22
44-32=y

x=22
y=12