Wytłumacz te związki frazeologiczne

czysta karta, ciemna karta, karta przetargowa, karta się odwróciła, mocna karta, grać w otwarte karty, postawić coś na jedną kartę, odsłonić karty, grać zniszczonymi kartami, coś rozsypało się jak domek z kart.

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-02T16:45:09+01:00
Czysta karta - zaczynać coś od początku, mieć czystą kartę
ciemna karta - los nam nie sprzyja
karta przetargowa - jest to taka karta za którą coś otrzymamy
karta się odwróciła - zmienił się los na korzyść lub nie.
mocna karta - coś mocnego, dobrego
grać w otwarte karty - być szczerym, mówić otwarcie o swoich zamiarach
postawić coś na jedną kartę - zaryzykować, podjąć ryzykowną decyzje
odsłonić karty - odkryć swoje zamiary
grać zniszczonymi kartami
coś rozsypało się jak domek z kart - coś sie popsuło, zniszczyło
32 4 32
2010-03-02T16:51:42+01:00
Czysta karta- mieć czyste " nowe" konto

grać w otwarte karty - być szczerym; postawić sprawę jasno; mówić o czymś otwarcie, bez owijania w bawełnę

karta się odwraca (odwróciła) - los przestał (zaczął) nam sprzyjać; w pewnym momencie szczęście uśmiechnęło się do nas (albo do kogoś innego); nastąpiła zasadnicza zmiana sytuacji

postawić (stawiać) wszystko na jedną kartę - zaryzykować; podjąć bardzo ryzykowną decyzję i w jej wyniku znaleźć się w jakimś niebezpieczeństwie, tarapatach


odkryć karty - ujawnić swoje plany; postawić sprawę jasno; powiedzieć o czymś otwarcie, bez owijania w bawełnę:

coś rozsypało się jak domek z kart: Coś rozpadło się nagle , nagła zmiana planów
75 4 75