Odpowiedzi

2010-03-02T18:12:05+01:00
Wprowadził silą władzę centralną, zlikwidował urząd majordoma,
powołał nowe urzedy ( hrabia margrabia)
urzednik otrzymał opiekę i ziemię
był mecenasem sztuki - rozwój j ęzyka francuskiego renesans karoliński
zdobył marchie hiszpańską, saksonię królestwo itali bawarię karyntię baleary - do 814 roku
odnowił instytucję cesarstwa, wydał rozkaz budowy budynków w stylu rzymskim i bizantyjaskim
7 3 7
Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-02T18:14:45+01:00
Karol Wielki to najważniejszy Król Franków. Był synem Pepin Krótkiego. W czasie swojego panowania prowadził wiele wojen i zdobył dużo ziem. Bardzo długo, bo przez 30 lat walczył z Sasami.
W roku 800 Karol Wielki został koronowany na cesarza przez papieża. W swoim państwie przeprowadził wiele reform.
Wprowadził nowe pieniądz srebne denary, nadał nowy kształt literom, zakładał szkoły. Czasy panowania Karola Wielkiego nazywa się "odrodzenie karolińskie" - ponieważ na nowo zaczęła rozwijać się kultura.
18 4 18