ZADANIA DOTYCZĄ TWIERDZENIA TALESA

1.Podstawa trójkąta ma 8 cm długości, a wysokośc 6cm. Odcinek równoległy do podstawy o końcach należących co ramion tego trójkata ma długośc 4,8 cm. Znajdź długość odcinków, na jakie podzielona została wysokość trójkata
2.W trójkącie ABC, w którym AB=10cm i CD=8 cm, gdzie odcinek CD jest wysokością tego trójkata opuszczoną na bok AB, poprowadzono odcinek KL równoległy do AB i odległy od niego o 2 cm. Oblicz długość odcinka AB.
3. W trójkacie ABC długość boku AB wynosi 27cm. Bok AC podzielono w stosunku 2:3:4 i przez punkty podziału poprowadzono proste równoległe do podstawy AB. Oblicz długości pozostałych odcinków na wykreślonych prostych równoległych

JEŚLI TO MOZLIWE PROSZE TEŻ O RYSUNKI ;)

3

Odpowiedzi

2010-03-03T18:28:12+01:00
1. a₁/h₁=a₂/h₂ gdzie a to podstawa, a h to wysokość więc:
8/4,8 = 6/x x- szukana wartość

x=4,8*6/8=3,6cm

2. To robimy analogicznie do pierwszego:

10/8 = 6/x
x=10*6/8 = 7.5cm

3.Stosunek to 2:3:4 wiec
2x+3x+4x=27
9x=27
x=3

Kolejne odcinki to 2*3;3*3;4*3 czyli 6,9 i 12.
Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-03T22:08:27+01:00
Zad. 1
6/8 = 4,8/x (liczymy z proporcji, mnożąc na skos)
8x=28,8
x=3,6cm - wysokość trójkąta o podstawie 4,8
6-3,6=2,4cm - pozostała część wysokości.

Zad. 2
8-2-6cm - wysokość mniejszego trójkąta
10/8=x/6
60=8x |:8
7,5=x - odcinek KL

Zad. 3
27/9=x/7
21=x

27/9=y/4
y=12

Wszystko jest na rysunkach...
2010-03-03T22:21:22+01:00
Zad 2 masz podane AB = 10cm