Rodzice Jacka kupili 36 butelek wody mineralnej o pojemnościach 0,5 litra i 1,5 litra. W sumie zakupili 42 litry wody. Przyjmij, że x oznacza liczbę butelek o pojemności 0,5 litra, y – liczbę butelek o pojemności 1,5 litra. Zapisz odpowiedni układ równań i oblicz ile zakupiono mniejszych butelek wody mineralnej, a ile większych?

3

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-02T20:15:30+01:00
X - liczba butelek 0,5l
y - liczba butelek 1,5l

{x+y=36
{0,5x+1,5y=42 |*2

{x+y=36
-{x+3y=84

-2y=-48 |:(-2)
y=24

36-24=x
12=x

Odp. Zakupiono 24 butelek większych i 12 butelek mniejszych.
5 4 5
2010-03-02T20:19:21+01:00
X- butelki o poj 0,5l
y-butelki o poj 1l

x+y=36
0,5x+y=42
x=36-y
0,5(36-y)+y=42
18-0,5y+y=42
0,5y=42-18

y=24
x=12


2 2 2
2010-03-02T20:20:03+01:00
0,5x + 1,5y = 42 /* (-2)
x + y = 36

-x - 3y = -84
x + y = 36

-2y = -48 /: (-2)
y = 24

x + 24 =36
x = 36-24

x=12
y=24
odp.: Rodzice Jacka kupili 12 butelek o pojemności 0,5 litra oraz 24 butelek o pojemności 1,5 litra.
2 3 2