Czesc :), punktow daje (wydaje mi sie ) sporo , bo potrzebne mi na jutro rozwiazanie ( do godz 8.15:D)

1.W wyniku reakcji sodu z kwasem fosforowym (V) wydzieliło się 2g wodoru. Jaką ilość sodu użyto do tej reakcji ?

2. Ile g węgla potrzeba do zredukowania 72g tlenku miedzi (I) , jeśli produktami są miedź i tlenek węgla (IV)?


zadania zrobilam , ale nie wiem czy dobrze , proszę o pomoc :D

3

Odpowiedzi

2010-03-02T20:41:28+01:00
1.

6Na + 2H₃PO₄ → 2Na₃PO₄ + 3H₂

138 g Na - 6 g H₂
x - 2 g H₂
x = 46 g Na - tyle użyto

2.
2Cu₂O + C → 4Cu + CO₂

286 g Cu₂O - 12 g C
72 g Cu₂O - x
x = 3,02 g C - tyle potrzeba węgla
Masę molową miedzi przyjąłem 63,5 g/mol
2010-03-02T20:49:14+01:00
1.W wyniku reakcji sodu z kwasem fosforowym (V) wydzieliło się 2g wodoru. Jaką ilość sodu użyto do tej reakcji ?

najpierw piszemy równanie reakcji

6Na + 2H3PO4 = 2Na3PO4 + 3H2
6moli 2mole 2mole 3mole
6*23u 3*2u
x 2g

układamy proporcje:
138u - 6u
x - 2g

x= (138u * 2g)/6u
x=46 g taką ilosc sodu uzyto w reakcji

2. Ile g węgla potrzeba do zredukowania 72g tlenku miedzi (I) , jeśli produktami są miedź i tlenek węgla (IV)?

2Cu20 + C = 4Cu + CO2
2mole 1mol 4mole 1mol
2*(2*64+16) 12u
72g x

2*144u - 12u
72g - x

x=(12u*72)/288
x=3 tyle gram wegla potrzeba

powodzenia zycze:):)
Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-03T01:50:15+01:00

Ta odpowiedź została oznaczona jako zweryfikowana

×
Zweryfikowane odpowiedzi zostały sprawdzone przez ekspertów, dlatego mamy pewność, że są prawidłowe i bezbłędne. Od dawna na zadane.pl znajdziesz tysiące poprawnych odpowiedzi, które zostały sprawdzone przez moderatorów (najbardziej zaufanych członków naszej społeczności).
1.
mH=1u
mNa=23u
6Na + 2H₃PO₄---->2Na₃PO₄ + 3H₂
6*23g sodu-------6*1g wodoru (z reakcji)
xg sodu-----------2g wodoru (z treści zad.)
x=138*2/6
x=46g sodu

2.
mC=12u
mCu₂O=2*64u+16u=144u
2Cu₂O + C---->4Cu + CO₂
2*144g Cu₂O-------12g węgla (z reakcji)
72g Cu₂O----------xg węgla (z treści zad.)
x=72*12/288
x=3g węgla
2 5 2