Panna XII
Wsi spokojna, wsi wesoła,
Który głos twej chwale zdoła?
Kto twe wczasy, kto pożytki
Może wspomnieć za raz wszytki?

Człowiek w twej pieczy uczciwie
Bez wszelakiej lichwy żywię;
Pobożne jego staranie
I bezpieczne nabywanie.

Inszy się ciągną przy dworze
Albo żeglują przez morze,
Gdzie człowieka wicher pędzi,
A śmierć bliżej niż na piędzi.

Najdziesz, kto w płat język dawa,
A radę na funt przedawa,
Krwią drudzy zysk oblewają,
Gardła na to odważają.

Oracz pługiem zarznie w ziemię;
Stąd i siebie, i swe plemię,
Stąd roczną czeladź i wszytek
Opatruje swój dobytek.

Jemu sady obradzają,
Jemu pszczoły miód dawają;
Nań przychodzi z owiec wełna
I zagroda jagniąt pełna.

On łąki, on pola kosi,
A do gumna wszytko nosi.
Skoro też siew odprawiemy,
Komin wkoło obsiędziemy.

Tam już pieśni rozmaite,
Tam będą gadki pokryte,
Tam trefne plęsy z ukłony,
Tam cenar, [tam] i goniony.

A gospodarz wziąwszy siatkę
Idzie mrokiem na usadkę
Albo sidła stawia w lesie;
Jednak zawżdy co przyniesie.

W rzece ma gęste więcierze,
Czasem wędą ryby bierze;
A rozliczni ptacy wkoło
Ozywają się wesoło.

Stada igrają przy wodzie,
A sam pasterz, siedząc w chłodzie,
Gra w piszczałkę proste pieśni;
A faunowie skaczą leśni.

Zatym sprzętna gospodyni
O wieczerzej pilność czyni,
Mając doma ten dostatek,
Że się obejdzie bez jatek.

Ona sama bydło liczy,
Kiedy z pola idąc ryczy,
Ona i spuszczać pomoże;
Męża wzmaga, jako może.

A niedorośli wnukowie,
Chyląc się ku starszej głowie,
Wykną przestawać na male,
Wstyd i cnotę chować w cale.

Dzień tu, ale jasne zorze
Zapadłyby znowu w morze,
Niżby mój głos wyrzekł wszytki
Wieśne wczasy i pożytki.


Bardzo proszę wypisać środki stylistyczne z tekstu;D daje 60 pkt,bo jest mi to bardzo potrzebne;D
i oczywiście daje naj,<3

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
  • 13p
  • Początkujący
2010-03-02T21:24:38+01:00
Epitety:jasne zorze,pieśnie rozmaite,wsi wesoła
rymy
porówannie:Zapadłyby znowu w morze,
Niżby mój głos wyrzekł wszytki
przerzutnia:Zatym sprzętna gospodyni
O wieczerzej pilność czyni,
Pytania retoryczne:Który głos twej chwale zdoła?
Kto twe wczasy, kto pożytki
Może wspomnieć za raz wszytki?
4 4 4
2010-03-02T21:27:37+01:00
Porównania:Zapadłyby znowu w morze,
Niżby mój głos wyrzekł wszytki

przerzutnia:Zatym sprzętna gospodyni
O wieczerzej pilność czyni,

przenośnie: -----------

epitety: wsi spokojna, wsi wesoła, bezpieczne nabywanie, pieśni rozmaite, gadki pokryte, trefne plesy, jasne zorze, wieśne czasy

Pytania retoryczne:Który głos twej chwale zdoła?
Kto twe wczasy, kto pożytki
Może wspomnieć za raz wszytki?
2 4 2