Odpowiedzi

2010-03-03T14:54:18+01:00
Widliczka szwajcarska
widliczka ostrozębna
skrzyp olbrzymi
skrzyp pstry



2010-03-03T14:54:36+01:00
Tu masz wszystkie :
http://www.atlas-roslin.pl/lista-chronionych-paprotniki.htm

mam nadzieje, że pomogłam ;D
Pozdrawiam.
Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-03T14:56:53+01:00


Osmunda regalis (długosz królewski)

takson rodzimy lub trwale zadomowiony [24]

ochrona ścisła, z wyłączeniami (1.165) [50]

Czerwona Lista — V - narażony na wymarcie [55]

rzadki

olszyny, torfowiskaKrótko o uprawie
Grupa użytkowa: · byliny ogrodowe · paprocie
Zastosowanie: · wysokość 150-200 cm
Wymagania: · półcień (elw) · gleba mokra (elw) · gleba słabo kwaśna (elw) » o obojętnym pH (elw) · miejsce przeciętnie ciepłe (elw) · gleba lekka, piaszczysta (elw) » średnio zwięzła (elw) · podłoże umiarkowanie żyzne (elw) » żyzne (elw)

podrzeniowate (Blechnaceae)
Blechnum spicant (podrzeń żebrowiec)

takson rodzimy lub trwale zadomowiony [24]

ochrona ścisła, z wyłączeniami (1.166) [50]

rzadki

cieniste lasy, głównie górskieKrótko o uprawie
Grupa użytkowa: · byliny ogrodowe · paprocie
Wymagania: · cień (elw) · gleba przeciętnie wilgotna (elw) » wilgotna (elw) · gleba kwaśna (elw) · miejsce umiarkowanie zimne » umiarkowanie chłodne » przeciętnie ciepłe · gleba średnio zwięzła (elw) · podłoże ubogie (elw)

nerecznicowate (Dryopteridaceae)

w Pełnej Wersji Atlasu jest tu kluczowa fotografia tego taksonu

· przejście do Pełnej Wersji on-line ·
· sprawdź opcję "furtka gratis" ·

in Full Version you will see iconic photo of this taxon
Polystichum aculeatum (paprotnik kolczysty)

takson rodzimy lub trwale zadomowiony [24]

ochrona ścisła, z wyłączeniami (1.172) [50]

Czerwona Lista — [V[ - [55]

rzadki

cieniste zboczaKrótko o uprawie
Grupa użytkowa: · byliny ogrodowe · paprocie
Wymagania: · cień (elw) · gleba przeciętnie wilgotna (elw) · gleba o obojętnym pH (elw) » zasadowa, z wapniem (elw) · miejsce umiarkowanie chłodne (elw) · gleba średnio zwięzła (elw) · podłoże żyzne (elw)

Polystichum lonchitis (paprotnik ostry)

takson rodzimy lub trwale zadomowiony [24]

ochrona ścisła, z wyłączeniami (1.172) [50]

Czerwona Lista — [E[ - [55]

rzadki, na południu Polski

zbocza

w Pełnej Wersji Atlasu jest tu kluczowa fotografia tego taksonu

· przejście do Pełnej Wersji on-line ·
· sprawdź opcję "furtka gratis" ·

in Full Version you will see iconic photo of this taxon
Polystichum braunii (paprotnik Brauna)

takson rodzimy lub trwale zadomowiony [24]

ochrona ścisła, z wyłączeniami (1.172) [50]

rzadki

lasy na południu PolskiKrótko o uprawie
Grupa użytkowa: · byliny ogrodowe · paprocie
Wymagania: · cień (elw) · gleba przeciętnie wilgotna (elw) · gleba o obojętnym pH (elw) » zasadowa, z wapniem (elw) · miejsce umiarkowanie chłodne (elw) · gleba kamienista, żwirowa (elw) » średnio zwięzła (elw) · podłoże żyzne (elw)

nerecznicowate (Dryopteridaceae)

w Pełnej Wersji Atlasu jest tu kluczowa fotografia tego taksonu

· przejście do Pełnej Wersji on-line ·
· sprawdź opcję "furtka gratis" ·

in Full Version you will see iconic photo of this taxon
Matteuccia struthiopteris (pióropusznik strusi)

takson rodzimy lub trwale zadomowiony [24]

ochrona ścisła, z wyłączeniami (1.180) [50]

rzadki

wilgotne lasy, zarośla; uprawiana i zdziczała w parkachKrótko o uprawie
Grupa użytkowa: · byliny ogrodowe · paprocie
Zastosowanie: · wysokość 30-100 cm
Wymagania: · półcień (elw) · gleba wilgotna (elw) · gleba o obojętnym pH (elw) » zasadowa, z wapniem (elw) · miejsce umiarkowanie chłodne (elw) » przeciętnie ciepłe (elw) · gleba kamienista, żwirowa (elw) » lekka, piaszczysta (elw) » średnio zwięzła (elw) » ciężka, gliniasta (elw) · podłoże żyzne (elw)


w Pełnej Wersji Atlasu jest tu kluczowa fotografia tego taksonu

· przejście do Pełnej Wersji on-line ·
· sprawdź opcję "furtka gratis" ·

in Full Version you will see iconic photo of this taxon
Woodsia ilvensis (rozrzutka brunatna)

takson rodzimy lub trwale zadomowiony [24]

ochrona ścisła, z wyłączeniami, wymaga ochrony czynnej (1.181) [50]

Czerwona Księga — CR - krytycznie zagrożony [10]

Czerwona Lista — E - wymierający - krytycznie zagrożony [55]

bardzo rzadko na Śląsku i po słowackiej stronie Tatr
zanokcicowate (Aspleniaceae)

w Pełnej Wersji Atlasu jest tu kluczowa fotografia tego taksonu

· przejście do Pełnej Wersji on-line ·
· sprawdź opcję "furtka gratis" ·

in Full Version you will see iconic photo of this taxon
Phyllitis scolopendrium (języcznik zwyczajny)

takson rodzimy lub trwale zadomowiony [24]

ochrona ścisła, z wyłączeniami (1.185) [50]

Czerwona Lista — [E[ - [55]

bardzo rzadki, na południu Polski

zacienione skałyKrótko o uprawie
Grupa użytkowa: · byliny ogrodowe · paprocie
Zastosowanie: · wysokość 10-40 cm
Wymagania: · głęboki cień (elw) » cień (elw) · gleba przeciętnie wilgotna (elw) » wilgotna (elw) · gleba zasadowa, z wapniem (elw) · miejsce umiarkowanie chłodne (elw) » przeciętnie ciepłe (elw) · gleba inicjalna - skały i szczeliny skalne (elw) » kamienista, żwirowa (elw) · podłoże żyzne (elw)


w Pełnej Wersji Atlasu jest tu kluczowa fotografia tego taksonu

· przejście do Pełnej Wersji on-line ·
· sprawdź opcję "furtka gratis" ·

in Full Version you will see iconic photo of this taxon
Asplenium adiantum-nigrum (zanokcica ciemna)

takson rodzimy lub trwale zadomowiony [24]

ochrona ścisła, bez wyłączeń, wymaga ochrony czynnej (1.182), wymaga ustalenia strefy ochrony w promieniu 30 m od granic stanowiska (4.4) [50]

Czerwona Księga — EN - zagrożony [10]

Czerwona Lista — E - wymierający - krytycznie zagrożony [55]

Naturalny, allotetraploidalny mieszaniec zanokcicy klinowatej (Asplenium cuneifolium) i zanokcicy kończystej (Asplenium onopteris).

bardzo rzadka

skały na pogórzu Sudeckim
Asplenium adulterinum (zanokcica serpentynowa)

takson rodzimy lub trwale zadomowiony [24]

ochrona ścisła, bez wyłączeń, wymaga ochrony czynnej (1.183), wymaga ustalenia strefy ochrony w promieniu 30 m od granic stanowiska (4.2) [50]

Czerwona Księga — EN - zagrożony [10]

Czerwona Lista — E - wymierający - krytycznie zagrożony [55]

gatunek o znaczeniu wspólnotowym [54]

bardzo rzadka

skały serpentynowe na pogórzu Sudeckim

w Pełnej Wersji Atlasu jest tu kluczowa fotografia tego taksonu

· przejście do Pełnej Wersji on-line ·
· sprawdź opcję "furtka gratis" ·

in Full Version you will see iconic photo of this taxon
Asplenium cuneifolium (zanokcica klinowata)

takson rodzimy lub trwale zadomowiony [24]

ochrona ścisła, bez wyłączeń, wymaga ochrony czynnej (1.184), wymaga ustalenia strefy ochrony w promieniu 30 m od granic stanowiska (4.3) [50]

Czerwona Księga — EN - zagrożony [10]

Czerwona Lista — E - wymierający - krytycznie zagrożony [55]

bardzo rzadka

skały serpentynowe na pogórzu Sudeckim
zmienkowate (Cryptogrammaceae)

w Pełnej Wersji Atlasu jest tu kluczowa fotografia tego taksonu

· przejście do Pełnej Wersji on-line ·
· sprawdź opcję "furtka gratis" ·

in Full Version you will see iconic photo of this taxon
Cryptogramma crispa (zmienka górska)

takson rodzimy lub trwale zadomowiony [24]

ochrona ścisła, z wyłączeniami (1.186) [50]

Czerwona Księga — CR - krytycznie zagrożony [10]

Czerwona Lista — V - narażony na wymarcie [55]

Sudety Zachodnie; skały, piargi
paprotkowate (Polypodiaceae)

w Pełnej Wersji Atlasu jest tu kluczowa fotografia tego taksonu

· przejście do Pełnej Wersji on-line ·
· sprawdź opcję "furtka gratis" ·

in Full Version you will see iconic photo of this taxon
Polypodium vulgare (paprotka zwyczajna)

takson rodzimy lub trwale zadomowiony [24]

ochrona ścisła, z wyłączeniami (1.171) [50]

częsta

zbocza, lasyKrótko o uprawie
Grupa użytkowa: · byliny ogrodowe · paprocie
Zastosowanie: · do ogrodu skalnego · wysokość 15-35 cm
Wymagania: · cień (elw) · gleba sucha (elw) » przeciętnie wilgotna (elw) · gleba słabo kwaśna (elw) » o obojętnym pH (elw) · miejsce umiarkowanie zimne (elw) » umiarkowanie chłodne (elw) » przeciętnie ciepłe (elw) · gleba inicjalna - skały i szczeliny skalne (elw) » kamienista, żwirowa (elw) » lekka, piaszczysta (elw) · podłoże ubogie (elw) » umiarkowanie żyzne (elw)

rozpłochowate (Hymenophyllaceae)
Trichomanes speciosum (włosocień delikatny [włosocień cienisty])

takson rodzimy lub trwale zadomowiony [24]

ochrona ścisła, bez wyłączeń (1.187), wymaga ustalenia strefy ochrony w promieniu 100 m od granic stanowiska (4.5) [50]

Czerwona Lista — R - rzadki - potencjalnie zagrożony wymarciem [55]

gatunek o znaczeniu wspólnotowym [54]
salwiniowate (Salviniaceae)

w Pełnej Wersji Atlasu jest tu kluczowa fotografia tego taksonu

· przejście do Pełnej Wersji on-line ·
· sprawdź opcję "furtka gratis" ·

in Full Version you will see iconic photo of this taxon
Salvinia natans (salwinia pływająca)

takson rodzimy lub trwale zadomowiony [24]

ochrona ścisła, z wyłączeniami (1.175) [50]

Czerwona Lista — V - narażony na wymarcie [55]

nieczęsta

starorzeczaKrótko o uprawie
Grupa użytkowa:
Zastosowanie: · do oczka wodnego · pływająca lub na głęboką wodę ,
Wymagania: · pełne słońce (elw) · roślina wodna (elw) · gleba o obojętnym pH (elw) » zasadowa, z wapniem (elw) · miejsce przeciętnie ciepłe (elw) · podłoże żyzne (elw)

marsyliowate (Marsileaceae)
Marsilea quadrifolia (marsylia czterolistna)

takson prawdopodobnie wymarły na terenie Polski [24]

ochrona ścisła, bez wyłączeń, wymaga ochrony czynnej (1.167) [50]

Czerwona Księga — EW - wymarły w warunkach naturalnych [10]

Czerwona Lista — EW - wymarły lub zaginiony na stanowiskach naturalnych [55]

gatunek o znaczeniu wspólnotowym [54]

na stanowiskach naturalnych wymarła; próba reintrodukcji np. nad Jeziorem GoczałkowickimKrótko o uprawie
Grupa użytkowa:
Zastosowanie: · do oczka wodnego · przybrzeżna lub bagienna,


w Pełnej Wersji Atlasu jest tu kluczowa fotografia tego taksonu

· przejście do Pełnej Wersji on-line ·
· sprawdź opcję "furtka gratis" ·

in Full Version you will see iconic photo of this taxon
Pilularia globulifera (gałuszka kulecznica)

takson rodzimy lub trwale zadomowiony [24]

ochrona ścisła, bez wyłączeń, wymaga ochrony czynnej (1.168) [50]

Czerwona Księga — CR - krytycznie zagrożony [10]

Czerwona Lista — E - wymierający - krytycznie zagrożony [55]

brzegi wód i rowów