Książki Ali stoją na 3 półkach. na drugiej półce jest o 15 książek mniej niż na pierwszej i 2 razy więcej niż na trzeciej. Na pierwszej i trzeciej półce jest razem 2 razy więcej książek niż na drugiej. ile książek ma Ala ?

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-03T16:48:40+01:00
X - ilość książek na pierwszej półce
x - 15 - ilość książek na drugiej półce
(x - 15):2 - ilość książek na trzeciej półce

x + (x - 15):2 = 2(x - 15)
x + ½x - 7,5 = 2x - 30
-½x = -22,5/:-½
x= 45

na pierwszej półce = x = 45
na drugiej półce = x - 15 = 30
na trzeciej półce = (x - 15):2 = (45 - 15):2 = 30:2 = 15
RAZEM: 45+30+15=90
odp.Ala ma 90 książek.
1 5 1
2010-03-03T16:49:56+01:00
X-I półka
y- II pólka
z-III półka

y=x-15-na II półce 15 mniej niż na I
y=2z-na II 2 razy więcej niż na III
x+z=2y-na I i III 2 razy więcej niż na II

x=y+15
z=½y
x+z=2y - podstawiamy do tego równania z i x
y+15+½y=2y
1½y-2y=-15
-½y=-15/:(-½)
y=30-tyle książek na II półce

x=y+15
x=30+15
x=45-tyle książek na I półce

z=½y
z=½*30
z=15-tyle książek na III półce

45+30+15=90
odp.Ala ma 90 książek
1 5 1