Mam problem z zadaniami: 7/180 i 8/180 (matematyka kl 1 gimnazjum) Proszę o rozwiązania z dokładnymi obliczeniami : )

7. Krzyś rozbił skarbonkę i policzył, że było w niej 32 zł i monetach o nominałach: 2 zł, 1 zł, 50 gr i 20 gr. Dwuzłotówek było 2 razy mniej niż złotówek, a pięćdziesięciogroszówek było 2 razy mniej niż złotówek. Dwudziestogroszówek było 10. Ile monet było w skarbonce?
8. Jaś kupował haczyki w sklepie wędkarskim. Duży haczyk był o 7 groszy droższy od małego. Za 8 dużych haczyków i 6 małych zapłacił 3,50 zł. Ile kosztował duży haczyk a ile mały?

2

Odpowiedzi

2010-03-03T18:21:44+01:00
7/180
2 zł - 1/2 x
1zł - x
50gr - 2x
20 gr - 10
1/2x razy 2 + x razy 1 + 2x razy 1/2 + 10 razy 1/5 = 32
1x + 1x + 1x + 2 = 32
3x = 32 - 2
x = 30 : 3
x = 10
W skarbonce jest 45 monet

8/180
8 ( x + 0,007) + 6x = 3,5
8x + 0,56 + 6x = 3,5
14x =3,5 - 0,56
14x = 2,94
x = 2,94 : 14
x = 0,21
Duzy haczyk kosztował 21 gr
6 3 6
Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-03T18:22:14+01:00
7. Krzyś rozbił skarbonkę i policzył, że było w niej 32 zł i monetach o nominałach: 2 zł, 1 zł, 50 gr i 20 gr. Dwuzłotówek było 2 razy mniej niż złotówek, a pięćdziesięciogroszówek było 2 razy mniej niż złotówek. Dwudziestogroszówek było 10. Ile monet było w skarbonce?

2 x +2x +0,5 *4x +0,2 *10=32
2x+2x+2x+2=32-2
6x=30 /:6
x=5

spr
5 -ilość 2 zł
ilość 1 zł=2 * 5=10
ilość 0,50=4 *5=20
ilość 0,20=10

5 +10 +20 +10=45
Odp. W skarbonce było 45 monet.
8. Jaś kupował haczyki w sklepie wędkarskim. Duży haczyk był o 7 groszy droższy od małego. Za 8 dużych haczyków i 6 małych zapłacił 3,50 zł. Ile kosztował duży haczyk a ile mały?

x - cena dużego haczyka
x-0,07 - cena małego haczyka

8x+6(x-0,07)=3,5
8x+6x-0,42=3,5
14x=3,92
x=0,28 zł

0,28-0,07=0,21 zł

Odp. Duży haczyk kosztował 28gr a mały 21 groszy
10 3 10