1. Oblicz która godzina czasu miejscowego jest w Moskwie (56 N, 38 E) gdy w Bydgoszczy (53 N 18 E) jest 8.10.
2. Oblicz szerokość geograficzną miejscowości, w której Słońce góruje na wysokości 45 stopni.
a) 23 IX na półkuli S,
b) w pierwszym dniu astronomicznego lata na półkuli N.
3. Oblicz wysokość Słońca nad horyzontem w Los Angeles (118 W 34 N) w południe dnia
a) 22 VI
b) 22 XII
4. Określ godzinę i datę miejscowości, która leży w strefie południka 105 E, jeżeli 25 maja zegar na wieży ratusza w Chełmnie wskazywał godzinę 7.27.
5. Samolot leciał z Los Angeles (118 W, 24 N) do Tokio (140 E, 35 N)10 godzin. Wystartował 2 lipca o godzinie 21.00 wg czasu miejscowego. Oblicz datę i godzinę lądowania samolotu w Tokio wg czasu miejscowego.
6. Ile jest miejsc na Ziemi w których w dniu 22 czerwca slońce góruje na wysokości 45 stopni, a czas słoneczny rózni się od czasu UT o 6 godziny 10 minut. Oblicz współrzędne tych miejsc.


2

Odpowiedzi

2010-03-03T18:30:53+01:00
1. 12.10
2. 1.20
3. 15.45
4. 17.00
5. 23.55
6. 2.19
2 2 2
Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-03T22:33:43+01:00
1. 38*E - 18*E = 20*
20* x 4min. = 80min. = 1h 20min.
8:10 + 1h 20min. = 9:30
W Moskwie jest 9:30
2. a) φ = 90* - h
φ = 90* - 45* = 45*
Szerokość (φ) tego miejsca to 45*S
b) φ= 90* - h + 23*27'
φ = 90* - 45* + 23*27' = 68*27'
Szerokość tego miejsca to 68*27'N
3. a) h = 90* - 34*N = 23*27'
h= 79*27'
b) h = 90* - 34*N - 23*27'
h = 32*33'
4. Chełmno 18*30'E
105*E - 18*30'E = 86*30'
86*30' = 346min. = 5h 46min.
7:27 + 5h 46min. = 13:13
W tej miejscowości jest 13:13 25 maja
5. 118*W + 140*E = 258*
258* x 4min. = 1032min. = 17h12min.
21:00 + 17h12min. = 38h12min.
38h12min. - 24h= 14:12
Gdy w Los Angeles była 21:00 w Tokio była 14:12 następnego dnia (3lipca)
14:12 + 10h (czas lotu) = 24:12
Samolot wylądował w Tokio o 0:12 4 lipca
6. Są dwa takie miejsca (leżące na równoleżniku 67*33' i południku 69*E i W)
4 5 4