Odpowiedzi

2009-10-20T18:15:16+02:00
Plemiona polskie jako zorganizowana struktura polityczna pojawiły się stosunkowo późno. Wyłoniły się dwa ośrodki władzy: ziemie Wiślan oraz Polan i właśnie temu ostatniemu udało się w drugiej połowie X w. wyłonić wodza, księcia z rodu Piastów – Mieszka I, który przyczynił się do zjednoczenia państwa, łącząc ze sobą ziemie Wielkopolski, Mazowsza oraz Kujaw.

Pociągnęło to za sobą ekspansję terytorialną, skierowaną na północny zachód oraz południe. W roku 963 dopiero powstałe państwo Polan rozpoczęło ekspansję w kierunku północno zachodnim. Rozpoczęły się starcia pomiędzy Polanami a Wieletami, którzy zamieszkiwali obszar w dorzeczu dolnej Odry, Haweli i Soławy. Zakończyły się te walki w roku 972 po wygranej przez Mieszka I bitwie pod Cedynią przyłączeniem Pomorza Zachodniego w ziemie polskie.

1 4 1
Najlepsza Odpowiedź!
2009-10-20T18:18:23+02:00
Za Mieszka I o dostep do morza
za Boleslawa Chrobrego na pld Czechy i Morawy, wschod Rus Kijowska
zachod Luzyce
Boleslaw Krzywousty opanowal zachodnie pomorze
to byly wszystkie ekspansje I piastow
1 4 1