Oznaczmy przez g cenę guzika w groszach i przez k cene kołka w złotych.
Zapisz używając wyrażeń algebraicznych:
a) ile groszy kosztuje kołek, a ile złotych kosztuje guzik.
b) o ile groszy więcej od guzika kosztuje kołek?
c) Ile złotych trzeba zapłacić za 20 guzików i 3 kołki?
d) guzik podrożał o 2 grosze, kołek staniał o złotówkę. Ania kupiła 2 guziki i jeden kołek. ile zapłaciła ?

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
  • Użytkownik Zadane
2010-03-03T20:35:36+01:00

a) Ile groszy kosztuje kołek, a ile złotych kosztuje guzik?
1 zł = 100 gr
k zł = 100 * k gr = 100k gr

1 gr = 0,01 zł
g gr = 0,01 * g zł = 0,01g zł

Odp: Kołek kosztuje 100 k groszy, a guzik kosztuje 0,01g zł.

b) O ile groszy więcej od guzika kosztuje kołek ?

Odp: 100 k - g

c) Ile złotych trzeba zapłacić za 20 guzików i 3 kołki ?

20 * 0,01g + 3k = 0,2g+3k

Odp: 0,2g+3k

d) guzik podrożał o 2 grosze,kołek staniał o złotówkę.Ania kupiła 2 guziki i jeden kołek.Ile zapłaciła ?

nowa cena guzika: g+2 gr = 0,01 (g+2) = 0,01 g + 0,02 zł
nowa cena kołka: k - 1zł
2 (0,01g+0,02) + k - 1 = 0,02g + 0,04 + k -1 = 0,02g + k - 0,96 zł

Odp: Ania zapłaciła 0,02g + k - 0,96 złotych.
13 4 13
2010-03-03T20:40:31+01:00
A) guziki- 0,01g zł
kołek- 0,01k zł
b) g- k
c) 20* 0,01g + 3* 0,01k= 2g + 0,03k
d) 0,01g+ 0,02- cena guzika po podwyżce w złotych
0,01k- 1- cena kolka po obniżce w złotych
2* (0,01g+ 0,02) + 0,01k - 1= 0,02g+ 0,040+ 0,01k- 1= 0,02g+ 0,01k - 0,60 zł
7 3 7