Rozwiązywanie zadań metoda równań :

1.Suma dwóch liczb jest równa 87.Pierwsza z liczb jest o 9 mniejsza od drugiej . Jakie to liczby ? .

2.Mama i tata maja razem 75 lat .Mama jest o 5 lat młodsza od taty . Ila lat ma każdy z nich ?
zróbcie to metodą rownań z góry dziękuje :)

3

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-03T21:01:20+01:00
Z.1
x, y - liczby oraz x < y
Mamy
x + y = 87
x + 9 = y
-------------
x + (x + 9)= 87
2x + 9 = 87
2x = 78
x = 39
y = 39 + 9 = 48
Odp. Te liczby to 39 oraz 48
z.2
x - wiek taty
y - wiek mamy
Mamy
x + y = 75
y = x - 5
---------------
x + (x -5) = 75
2x - 5 = 75
2x = 75 +5 = 80
x = 80 :2 = 40
y = 40 - 5 = 35
Odp. Tata ma 40 lat, a mama 35.
2010-03-03T21:02:00+01:00
1. Niech a i b oznaczają szukane liczby. Otrzymujemy układ równań:
a+b=87
a=b-9

wstawiamy drugie równanie do pierwszego, otrzymując
b-9+b=87
2b=96
b=48
wówczas a=48-9=39

Odp: Szukane liczby to 48 i 39.

2. Niech m oznacza wiek mamy, t-wiek taty. Układ równań:
m+t=75
m+5=t

m+m+5=75
2m=70
m=35
czyli t=35+5=40

Odp: Mama ma 35 lat, a tato 40 lat.
1 4 1
2010-03-03T21:05:10+01:00
1. x+y=87
x=y-9
y=?
87:2=43,5
43,5-9=34,5
43,5+9=52,5
x=34,5
y=52,5

2. x+y=75
x=y-5
y=?
75:2=37,5
37,5-9=28,5
37,5+9=46,5
x=28,5
y=46,5