Mam 3 zadania. Obliczenia chemiczne na stężenie procentowe itp. Dozwolona jest metoda kubełkowa, pajączkowa, wzory na Cp, Ms, Mr itd...

1. Ile gramów substancji należy rozpuścić w 180g wody aby otrzymać 10% roztwór?

2. Oblicz rozpuszczalność substancji wiedząc,że do nasycenia 158g roztworu zużyto 23g tej substancji

3. Oblicz do ilu g wody należy wlać 150g roztworu 30% aby powstał roztwór 20%?

4. Do nasycenia 170g wody zużyto 55g soli.Oblicz rozpuszczalność tej soli.

2

Odpowiedzi

2010-03-03T21:37:48+01:00
1. Ile gramów substancji należy rozpuścić w 180g wody aby otrzymać 10% roztwór?

stezenie 10% oznacza ze ms=10g, mr=100g, mrozp=mr-ms=90g


układamy proporcje
ms do mrozp
1) zgodnie ze stęzeniem
2) zgodnie z tescią zadania
10g subst - 90g rozp
x g sbst - 180g rozp

x= (180g*10g)/90g
x= 20g odp. tyle gram subst należy rozpuscic w 180g wody aby otrzymac roztwór 10%

2. Oblicz rozpuszczalność substancji wiedząc,że do nasycenia 158g roztworu zużyto 23g tej substancji

z def rozpuszczalnosci jest to masa subst rozpuszczona w 100g wody
R=ms/mrozp *100g
z tresci zadania mr=158g, m=23g
nalezy najpierw obliczyc mase rozpuszczalnika
mrozp=mr-ms
mrozp=158g-23g=135g
podstawiamy do wzoru na R
R=ms/mrozp *100g
R=(23/135) *100g =17,04g
rozpuszczalnosc wynosi 17,04g subst na 100g wody


3. Oblicz do ilu g wody należy wlać 150g roztworu 30% aby powstał roztwór 20%?


x * 0% (woda ma 0%sub) + 150g * 30% = 20% * (150g+x)
4 500g = 20x + 3000g
x=75g



4. Do nasycenia 170g wody zużyto 55g soli.Oblicz rozpuszczalność tej soli.
analogicznie jak zadanie 2
mrozp=170g bo woda to rozpuszczalnik!!!!
ms=55g
R=ms/mrozp *100g
R=(55/170)*100g=32,35g
rozpuszczalnosc wynosi 32,35g subst na 100g wody
5 4 5
Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-03T21:44:30+01:00

Ta odpowiedź została oznaczona jako zweryfikowana

×
Zweryfikowane odpowiedzi zostały sprawdzone przez ekspertów, dlatego mamy pewność, że są prawidłowe i bezbłędne. Od dawna na zadane.pl znajdziesz tysiące poprawnych odpowiedzi, które zostały sprawdzone przez moderatorów (najbardziej zaufanych członków naszej społeczności).
1.
Z def. stęż. procent.
10g subst.------90g wody
xg subst.-------180g wody
x=10*180/90
x=20g substancji

2.
Z def. rozpuszczalności
23g subst.------135g wody(158g roztworu-23g subst.)
xg subst.-------100g wody
x=23*100/135
x≈17g
Rozpuszczalność substancji wynosi 17g

3.
Z def. stęż. procent.
30g subst.------100g roztworu
xg subst.-------150g roztworu
x=30*150/100
x=45g substancji

20g subst.------100g roztworu
45g subst.------xg roztworu
x=45*100/20
x=225g roztworu
225g-150g = 75g wody

4. Do nasycenia 170g wody zużyto 55g soli.Oblicz rozpuszczalność tej soli.
Z def. rozpuszczalności
55g soli------170g wody
xg soli-------100g wody
x=55*100/170
x≈32,35g soli
Rozpuszczalność soli wynosi 32,35g
10 4 10