Odpowiedzi

2010-03-03T22:18:06+01:00
1/3 = 120/360
1/4 = 90/360
1/6 = 60/360
1/5 = 72/360
x = zapłata piątego pracownika
1 = zapłata wszystkich pracownikow
120/360 + 90/360 + 60/360 + 72/360 + x = 1
342/360 + x = 1
x = 1 - 342/360
x = 18/360
x= 1/20

piąte pracownik dostal 1/20 zapłaty
Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-03T22:19:59+01:00
Pięciu pracowników podzieliło się zapłatą tak, że czterech otrzymało odpowiednio ⅓, ¼, 1/6, 1/5 całej zapłaty. Jaką częśc zapłaty otrzymał piąty pracownik ?

x - cała zapłata
x = 1/4x + 1/3x + 1/6x + 1/5x + z
z - zaplata piatego pracownika
wspólny mianownik

x = 15/60x + 20/60x + 10/60x + 12/60 x + z
x = 57/60x + z
x - 57/60x = z
60/60x - 57/60 x = z
3/60 x = z
z = 3/60x
z = 1/20x

Odp. Piaty pracownik otrzymał 1/20 całe zapłaty
1 5 1
2010-03-03T22:23:29+01:00
Wszystkie te ulamki trzeba po prostu sprowadzic do wspolnego mianownika. najmniejsza wspolna wielokrotnoscia liczb 3, 4, 5 i 6 jest 120, a wiec
1/3=40/120
1/4= 30/120
1/5=24/120
1/6=20/120

teraz jak masz wspolny mianownik dodajesz dosiebie te wszystkie ulamki (dodajac to, co jest nad kreską) i otrzmany ulamek odejmujesz od calosci czyli od 1.
40/120+30/120+24/120+20/120=114/120

1-114/120= 6/120=1/20 (bo skracasz gore i dol ulamka)

odp: piaty pracownik otrzymal 1/20 wyplaty