1. Kapitał 10000zł złożono na lokacie dwuletniej oprocentowanej w wysokości 3% w stosunku rocznym.Oblicz kapitał końcowy, gdy odsetki były kapitalizowane co 6 miesięcy.

2.Jaka była wysokość zaciągniętej pożyczki w banku, jeżeli po 3 latach spłacono 15552 zł przy rocznym oprocentowaniu 20% ??

2

Odpowiedzi

2010-03-04T12:34:27+01:00
1.
Pierwsze półrocze I roku
10 000----100%
x ---------- 3%
x=10 000*3/100=300
10 000+300=10 300

Drugie półrocze I roku
10 300---100%
x--------3 %
x=10 300*3/100=309
10 300+309=10 609

Pierwsze półrocze II roku
10 609----100%
x---------3%
x=10 609*3/100=318,27
10 609+318,27=10 927,27

Drugie półrocze II roku
10 927,27----100%
x-------3%
x=10 927,27*3/100=327,82
10 927,27+327,82=11 255,09

Pierwsze półrocze III roku
11 255,09----100%
x----------------3%
x=11 255,09*3/100=337,65
11 255,09+337,65=11 592,74

Drugie półrocze III roku
11 592,74-------100%
x-----------------3%
x=11 592,74*3/100=347,78
11 592,74+347,78=11 940,52 - kapitał końcowy

2.
15 552--------120%
x---------------100%
x=15 552*100/120=12 960 - III rok

12 960-----120%
x-----------100%
x=12 960*100/120=10 800 - II rok

10 800-------120%
x-------------100%
x=10 800*100/120=9 000 - KAPITAŁ POCZĄTKOWY
4 2 4
Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-04T12:36:50+01:00
K₀=kapitał poczatkowy=10 000zł
p-procent=3%=0,03
n= ile razy dopisano odsetki=4

k=10 000(1+0,03)⁴
k=10 000×1,03⁴
k=10 000×1,1255088
k=11 255,09zł = kapitał końcowy
zad.2]
15552=k₀(1+0,2)³
15552=k₀×1,2³
15552=k₀×1,728
k₀=15552:1,728
k₀=9 000zł= wysokość pożyczki
5 4 5