Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-04T16:42:58+01:00
Tasiemiec:
1 jaja wydalane sa z kałem
2 w ciele zywiciela pośredniego wylęga się larwa onkosfera
3. larwa przebija ściany jelita
4. z krwia wedruje po ciele i osadza sie w mięśniach w postaci wągrów
5. zywiciel ostateczny zjada mięso z wagrami, osłonka wagra jest trawiona
6. Główka tasiemca uwalnia się i przyczepia do ściany jelita

glista ludzka
1. jaja z kałem wydalane są
2. w warunkach telenowych rozwija się w nich larwa
3. połkniete z roślinami dostaja się do jelita
4. przebijaja ściany jelita, wraz z krwia wędruja do do płuc
5. w płucach przechodzi szybki rozwój liniejąc dwukrotnie
6. przebija pecherzyki płucne, wedruje do gardzieli
7. zostaje połknieta wraca do układu pokarmowego
8. osiaga dojrzałość płciową
20 4 20
  • Użytkownik Zadane
2010-03-04T16:53:09+01:00
1. Zacznę od glisty ludzkiej (Ascaris limbricoides):
- następuje połknięcie zapłodnionego jaja;
- larwa wydostaje się z osłon jajowych, a następnie wgryza się w ściany jelita i przedostają się do naczyń krwionośnych;
- dostają się do płuc, gdzie przechodzą do wnętrza pęcherzyków płucnych;
- larwy w płucach dwukrotnie linieją osiągając długość 2mm;
- odruchowo połknięte przedostają się najpierw do żołądka następnie do jelita, gdzie dorastają;
- po dwóch miesiącach od zakażenia zaczynają się rozmnażać płciowo;

2. Tasiemiec uzbrojony (Teanina solium):
- następuje połknięcie zapłodnionego jaja;
- z jaja wylęga się onkosfera;
- onkosfera przedostaję się do mięśni i przekształca się w wągra;
- po spożyciu zakażonego mięsa wągry przedostają się do jelita;
- główka* tasiemca przedostaje się na zewnątrz wągra;
- następuje przyczepianie się do ścianek jelita i produkcja członów;
- osiąga on długość 4m;
*główkę (nie należy mylić z głową) inaczej nazywamy skoleksem.

Należy pamiętać, że tasiemce są obojnakami, to znaczy posiadają narządy męskie jak i żeńskie, a zapłodnienie następuje pomiędzy członami.


20 4 20