Odpowiedzi

2010-03-04T17:01:55+01:00
W fraszce do gór i asów pojawiają się wątki autobiograficzne. Adresatami wiersza są góry i lasy. Wśród gór i lasów została młodość poety. Na początku jest apostrofa, nadaje ona fraszce tonacje smutku i zadumy nad własnym lasem. Kochanowski uczeń Horacego, podkreśla związek ludzkiego życia z rytmem natury, ale natura trwa zawsze, a człowiek przemija. Podczas gdy góry i lasy stały na swoim miejscu, poeta przeżył wiele. Odwiedził dalekie kraje m. in. Niemcy, Włochy, Francję. Był studentem, żołnierzem, dworzaninem a nawet księdzem. W wieloznacznej puencie utworu można dostrzec zarówno aluzję do horacjańskiej zasady carpe diem, jak i do mitu o Prometeuszu. Człowiek powinien korzystać z tego co przynosi mu życie, czyniąc wszystko „w czas” w młodości bawić się i wędrować, w wieku dojrzałym zaś dążyć do spokoju i „statku” w czarnoleskiej przestrzeni.
5 5 5
Najlepsza Odpowiedź!
  • klus
  • Początkujący
2010-03-04T17:03:48+01:00
W utworze Jana Kochanowskiego pt:,, Do gór i lasów''. W pierwszych wersach podmiot liryczny wraca do czasów swej młodosci , którą wspomina z uśmiechem na twarzy, ponieważ były to chwile kiedy żył w sposób swawolny. Wspomina także otoczenie, w którym dorastał i do ktorego nadal czuje silną więź emocjonalną. W kolejnych wersach bohater mówi o swoich latach kiedy był zmuszony do puszczenia domy w celach nabrania doświadczenia życiowego. W następnych wersach podmiot opowiada o służbie na dworach oraz służbie wojskowej do której został powołany , rozmyslał nad wstąpieniem do zakonu. Porównuje siebie do Proteusa ,morskiego bożka, który mógł przyjmować różne postaci. Podmiot liryczny rozważa nad własną przyszłością , gdyz nie wie co będzie dalej , jest juz siwym starcem, lecz stara się chwytać każdą chwilę i korzystać z życia w każdy możliwy sposób.
6 4 6