Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-04T17:35:34+01:00
Jako pierwsza ruszyła 18 sierpnia rosyjska 8. Armia. Kilka dni później przeszły do ofensywy kolejne armie Frontu Południowo-Zachodniego. Tymczasem oddziały gen. Dankla zaatakowały 21 sierpnia, kierując się na Lublin i w bitwie pod Kraśnikiem (23-25 sierpnia) pokonały armię Salzy (po tej porażce zastąpił go gen. Aleksiej Everth). Sukces odniósł również Auffenberg, zwyciężając pod Komarowem armię Plehwego (26 sierpnia-2 września; starcie znane też jako bitwa pod Tomaszowem). Rosjanie wycofali się na Lublin i zaczęli się przygotowywać do jego obrony. Plan Conrada von Hötzendorfa pokrzyżowały jednak sukcesy rosyjskie we wschodniej Galicji.

Tymczasem wojska gen. Ruzskiego na kierunku lwowskim zmusiły do odwrotu armię Brudermanna, bijąc ją kolejno nad rzekami: Gniła Lipa (26-28 sierpnia) i Złota Lipa (29 sierpnia-1 września). Nie powiodła się próba kontrataku podjęta przez austriacką 2. Armię i prawe skrzydło wojsk austro-węgierskich znalazło się w odwrocie. Conrad pogodził się z chwilową utratą Lwowa (Rosjanie wkroczyli do stolicy Galicji 3 września). Żeby ratować sytuację, postanowił przeprowadzić kontrnatarcie na tym zagrożonym odcinku, wykorzystując powodzenie na swoim lewym skrzydle. Armia Auffenberga miała teraz zwrócić się na południe, aby wesprzeć cofające się prawe skrzydło i pobić armie Ruzskiego i Brusiłowa.

Rozpoczęła się decydująca faza bitwy pod Lwowem (6-11 września) zwana też bitwą pod Gródkiem Jagiellońskim). Rosjanie zamierzali teraz pobić lewe skrzydło austriackie (armie 1. i 4.) dzięki uderzeniu trzech swoich prawoskrzydłowych armii w kierunku Sanu i równoczesnym natarciu 3. Armii na tyły Austriaków przez Tomaszów. Początkowo Austriacy powstrzymali armie Ruzskiego (bój pod Rawą) i Brusiłowa, ale 5. Armia rosyjska wkrótce zagroziła tyłom armii Auffenberga pod Rawą. Równocześnie armie 4., 5. i nowo przybyła 9. gen. Płatona Leczyckiego uderzyły na osamotnioną armię Dankla, zmuszając ją do odwrotu. Niepowodzenie Dankla i zagrożenie okrążeniem pozostałych armii austriackich zmusiło Conrada do przerwania bitwy 11 września i nakazania odwrotu na linię rzeki San. Rosjanie rozpoczęli pościg z jednodniowym opóźnieniem (12-21 września), ostatecznie przesuwając front około 130 kw na zachód od Lwowa, docierając do przełęczy karpackich i w okolice Krakowa. 16 września przystąpili do oblężenia Przemyśla.


proszJako pierwsza ruszyła 18 sierpnia rosyjska 8. Armia. Kilka dni później przeszły do ofensywy kolejne armie Frontu Południowo-Zachodniego. Tymczasem oddziały gen. Dankla zaatakowały 21 sierpnia, kierując się na Lublin i w bitwie pod Kraśnikiem (23-25 sierpnia) pokonały armię Salzy (po tej porażce zastąpił go gen. Aleksiej Everth). Sukces odniósł również Auffenberg, zwyciężając pod Komarowem armię Plehwego (26 sierpnia-2 września; starcie znane też jako bitwa pod Tomaszowem). Rosjanie wycofali się na Lublin i zaczęli się przygotowywać do jego obrony. Plan Conrada von Hötzendorfa pokrzyżowały jednak sukcesy rosyjskie we wschodniej Galicji.

Tymczasem wojska gen. Ruzskiego na kierunku lwowskim zmusiły do odwrotu armię Brudermanna, bijąc ją kolejno nad rzekami: Gniła Lipa (26-28 sierpnia) i Złota Lipa (29 sierpnia-1 września). Nie powiodła się próba kontrataku podjęta przez austriacką 2. Armię i prawe skrzydło wojsk austro-węgierskich znalazło się w odwrocie. Conrad pogodził się z chwilową utratą Lwowa (Rosjanie wkroczyli do stolicy Galicji 3 września). Żeby ratować sytuację, postanowił przeprowadzić kontrnatarcie na tym zagrożonym odcinku, wykorzystując powodzenie na swoim lewym skrzydle. Armia Auffenberga miała teraz zwrócić się na południe, aby wesprzeć cofające się prawe skrzydło i pobić armie Ruzskiego i Brusiłowa.

Rozpoczęła się decydująca faza bitwy pod Lwowem (6-11 września) zwana też bitwą pod Gródkiem Jagiellońskim). Rosjanie zamierzali teraz pobić lewe skrzydło austriackie (armie 1. i 4.) dzięki uderzeniu trzech swoich prawoskrzydłowych armii w kierunku Sanu i równoczesnym natarciu 3. Armii na tyły Austriaków przez Tomaszów. Początkowo Austriacy powstrzymali armie Ruzskiego (bój pod Rawą) i Brusiłowa, ale 5. Armia rosyjska wkrótce zagroziła tyłom armii Auffenberga pod Rawą. Równocześnie armie 4., 5. i nowo przybyła 9. gen. Płatona Leczyckiego uderzyły na osamotnioną armię Dankla, zmuszając ją do odwrotu. Niepowodzenie Dankla i zagrożenie okrążeniem pozostałych armii austriackich zmusiło Conrada do przerwania bitwy 11 września i nakazania odwrotu na linię rzeki San. Rosjanie rozpoczęli pościg z jednodniowym opóźnieniem (12-21 września), ostatecznie przesuwając front około 130 kw na zachód od Lwowa, docierając do przełęczy karpackich i w okolice Krakowa. 16 września przystąpili do oblężenia Przemyśla.


proszę o naj. ;D
2010-03-04T17:38:32+01:00
Przyczyny:
Napoleon wziął pod kontrolą lub posiadane kraje pokonanie przez swoje imperium