Wypisz wszystkie środki stylistyczne


Słońce już gasło, wieczór był ciepły i cichy;
Okrąg niebios gdzieniegdzie chmurkami zasłany,
U góry błękitnawy, na zachód różany;
Chmurki wróżą pogodę, lekkie i świecące,
Tam jako trzody owiec na murawie śpiące,
Ówdzie nieco drobniejsze, jak stada cyranek.
Na zachód obłok na kształt rąbkowych firanek,
Przejrzysty, sfałdowany, po wierzchu perłowy,
Po brzegach pozłacany, w głębi purpurowy,
Jeszcze blaskiem zachodu tlił się i rozżarzał,
Aż powoli pożółkniał, zbladnął i poszarzał;
Słońce spuściło głowę, obłok zasunęło
I raz ciepłym powiewem westchnąwszy - usnęło.

A szlachta ciągle pije i wiwaty wznosi:
Napoleona, Wodzów, Tadeusza, Zosi,
Wreszcie z kolei wszystkich trzech par zaręczonych,
Wszystkich gości obecnych, wszystkich zaproszonych,
Wszystkich przyjaciół, których kto żywych spamięta
I których zmarłych pamięć pozostała święta!
I ja tam z gośćmi byłem, miód i wino piłem,
A com widział i słyszał, w księgi umieściłem.

2

Odpowiedzi

2010-03-04T17:39:03+01:00
Przenośnie, epitety, uosobienia, ożywienia;)
1 5 1
Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-04T17:43:33+01:00
Epitety: wieczór ciepły i cichy, Chmurki lekkie i świecące, ciepłym powiewem, par zaręczonych,
Porównania: Chmurki wróżą pogodę, lekkie i świecące,
Tam jako trzody owiec na murawie śpiące, Chmurki jak stada cyranek, obłok na kształt rąbkowych firanek,
Metafora: Słońce spuściło głowę
, obłok zasunęło
I raz ciepłym powiewem westchnąwszy - usnęło. Chmurki wróżą pogodę,
3 3 3