Proszę pomóżcie mi w tych zadaniach!!! Daję NAJ!!!

1. Agnieszka i Jacek zbierali kasztany. Jacek uzbierał 3 razy więcej kasztanów niż Agnieszka. Gdyby oddał Agnieszce 15 z nich, to oboje mieliby tyle samo kasztanów. Ile kasztanów ma Agnieszka, a ile Jacek? Proszę o równanie!

2. Tata mówi: -Kasiu podwyższam ci kieszonkowe o 2,5 złotego. Kasia mówi: -To teraz w ciągu czterech miesięcy dostanę tyle samo pieniędzy, ile przedtem w ciągu pięciu.
Ile złotych kieszonkowego po podwyżce będzie dostawać Kasia? Tu też proszę o równanie!

Z góry dzięki!!!

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-04T18:07:27+01:00
1. Agnieszka i Jacek zbierali kasztany. Jacek uzbierał 3 razy więcej kasztanów niż Agnieszka. Gdyby oddał Agnieszce 15 z nich, to oboje mieliby tyle samo kasztanów. Ile kasztanów ma Agnieszka, a ile Jacek? Proszę o równanie!

x kasztany Agnieszki
3x kasztany Jacka

3x-15 - kasztany Jacka po oddaniu 15 dla Agnieszki
x + 15 kasztany Agnieszki po otrzymaniu 15 od Jacka


3x - 15 = x + 15
3x - x = 15 + 15
2x = 30 \ :2
x = 15

Odp. Agnieszka ma 15 kasztanów, a Jacek 45

2. Tata mówi: -Kasiu podwyższam ci kieszonkowe o 2,5 złotego. Kasia mówi: -To teraz w ciągu czterech miesięcy dostanę tyle samo pieniędzy, ile przedtem w ciągu pięciu.
Ile złotych kieszonkowego po podwyżce będzie dostawać Kasia? Tu też proszę o równanie!

x- kieszonkowe kasi przed podwyzka

(x+2,5)*4 = 5x
4x + 10 = 5x
x = 10

Po podwyżce 10 +2,5zl = 12,5zl

Odp. Po podwyżce Kasia bedzie dostawać 12,5zł.

2010-03-04T18:09:06+01:00
1)
j=3a
j-15=a+15

j- kasztany jacka
a- kasztany agnieszki

3a-15=a+15
2a=30
a=15
agnieszka ma 15 a jacek 45
2)
4(x+2,5)=5x
4x+10=5x
4x-5x=-10
-1x=-10x
x=10zł
Kieszonkowe przed podwyżką wynosiło w ciagu 1 mies 10zł. W ciagu 5mies dostala by 50zł
Kieszonkowe po podwyzce w ciagu 1 mies to 12,5. W ciągu 4mies by miala 50zł
:)