Odpowiedzi

2010-03-04T18:13:12+01:00
Daniel Defoe właściwie Daniel Foe (ur. ok.1659-1661); zm. 24 kwietnia 1731) – pisarz angielski.Syn Jamesa Foe, rzeźnika w dzielnicy Stoke Newington w Londynie.Działalność polityczna Defoe zakończyła się aresztowaniem i przykuciem do pręgierza 31 lipca 1703. Po trzech dniach pręgierza Defoe trafił do więzienia Newgate.Słynna powieść Daniela Defoe, Robinson Crusoe (1719), opowiada o rozbiciu statku na bezludnej wyspie i późniejszych przygodach rozbitka. Autor mógł oprzeć swe opowiadanie na prawdziwej historii Alexandra Selkirka.Następną powieścią był Captain Singleton . W 1722 r. ukazał się – A Journal of the Plague Year.Daniel Defoe zmarł w wieku 71 lat, pochowany został w Bunhill Fields w Londynie.
Najlepsza Odpowiedź!
  • Użytkownik Zadane
2010-03-04T18:14:14+01:00
Defoe Daniel (1660-1731), angielski pisarz i publicysta. Przedsiębiorca i dziennikarz współpracujący z rządem. Wydawca czasopisma Review (1704-1713), z dodatkiem satyrycznym.

Autor ponad 200 prac z dziedziny ekonomii, polityki, etyki, a także pamfletów. Opowiadał się za liberalizmem i tolerancją religijną, za co skazano go na karę pręgierza. Uchodzi za współtwórcę nowożytnej powieści.

W swojej twórczości łączył elementy reportażu, opisu podróży czy kroniki policyjnej z fikcją, np. Dziennik roku zarazy (1772, wydanie polskie 1959), opisujący straszliwą epidemię dżumy w Londynie 1665. Pisywał też romanse obyczajowe: Dole i niedole sławnej Moll Flanders (1722, wydanie polskie 1951) i Roxana czyli szczęśliwa kochanka (1724, wydanie polskie 1954) - o znanych nierządnicach i awanturnicach. Wprowadzał do swoich powieści elementy przygody i sensacji.

Światowy rozgłos przyniosły mu Przypadki Robinsona Cruzoe (1719, wydanie polskie 1769), oparte na rzeczywistych przeżyciach marynarza Aleksandra Selkirka (jest to pochwała aktywności życiowej, pracowitości i purytańskich cnót). Liczne przeróbki na świecie i w Polsce oraz tzw. robinsonady, wykorzystujące motyw, np. Robinson polski A. Dygasińskiego (1891).