Krzys rozbil skarbonke i policzyl ze bylo w niej 32 zlote w monetach o nominalach 2zl 1zl 50gr i 20 gr.dwuzlotowek bylo 2 razy mniej niz zlotowek a piecdziesoacio groszowek bylo 2 razy wiecej niz zlotowek.dwudziesto gorszowek bylo 10.ile monet bylo w skarbonce?


zadane na wczoraj!:*

2

Odpowiedzi

2010-03-04T18:31:11+01:00
X- liczba złotówek

2*1/2x+x+0,5*2*x+10*0,2=32
x+x+x+2=32
3x=32-2
3x=30 |:3
x=10

1/2x=1/2*10=5
2x=2*10=20

5+10+20+10=45

Odp: W skarbonce było 45 monet.
Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-04T18:33:48+01:00
Krzys rozbil skarbonke i policzyl ze bylo w niej 32 zlote w monetach o nominalach 2zl 1zl 50gr i 20 gr.dwuzlotowek bylo 2 razy mniej niz zlotowek a piecdziesoacio groszowek bylo 2 razy wiecej niz zlotowek.dwudziesto gorszowek bylo 10.ile monet bylo w skarbonce?

32zł - 10*0,2zl = 32 - 2zl = 30zl

x - ilość złotówek

30 = 1/2x*2 (bo 2 razy mniej dwuzlotowek niz jednozlotowek, a razy 2 bo ich wartosc jest 2 razy wieksza) + x + 2x*1/2 (bo 2 razy wiecej piecdziesieciogroszowek niz zlotowek, a razy jedna druga, bo ich nominal jest o polowe mniejszy)
30 = 1/2x*2 + x + 2x*1/2 = x + x + x = 3x
30 = 3x
x= 10 <-- liczba 1zł otówek
2x = 20 <--- liczba 50gr oszówek
1/2x = 5 <--- liczba 2zł otówek

łącznie w skarbonce było 45 monet: 10x 1zł, 20x 50gr, 5x 2zl i 10x 20gr.