1) Uzasadnij:
a) dlaczego człowiek o grupie krwi AB jest bardzo dobrym biorcą
b) dlaczego człowiek o grupie krwi B może przyjąć krew grupy 0

2) W jakich sytuacjach jest konieczna transfuzja krwi? jakie zasady stosuje się obecnie przy transfuzjach krwi.

Prosił bym żeby odpowiedzi były uzasadnione swoimi słowami a nie wklejone z jakiejś innej strony internetowej.

Z góry dziękuje. ;)

3

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-04T19:11:41+01:00
1
a) ponieważ grupa AB posiada allele obu grup tzn grupy A i grupy B... które nie będą się zwalczać nawzajem. także gdy ktoś podczas wypadku o grupie AB otrzyma krew A lub B bądź 0 nie spowoduje to u niego żadnych powikłań.
b) grupa krwi 0 posiada tzw allel niemy który nie powoduje żadnych problemów przy transfuzji z osobą o grupie krwi B

2. podczas operacji gdy pacjent stracił dużą ilość krwi, oraz w innych sytuacjach typu wypadki gdzie poszkodowany traci duża ilość krwi. niektórzy sportowcy używali transfuzji krwi jako nielegalnego dopingu (dla ciekawostki)
2010-03-04T19:12:25+01:00
A)poniewaz moze przyjac jak i grupe A jak i B oraz 0 wiec dltaego dla tejosoby posidajaca taka grupe krwi jest najlepiej.
b)ponieważ grupa krwi zero nadaje sie dla wszystkich grup

Transfuzja krwi jest wykonywana w przypadkach zagrozenia smiercia,
2010-03-04T19:18:05+01:00
1a) ponieważ na ciałkach krwi znajdują się antygeny A B AB lub 0(czyli brak).człowiek o grupie krwi AB jest bardzo dobrym biorcą ponieważ zawiera antygeny A i B więc każda grupa krwi "pasuje" nie powodując szkody dla organizmu.

b)człowiek o grupie krwi B może przyjąć krew grupy 0 ponieważ grupa 0 nie ma żadnych antygenów, czyli w połączeniu z grupą B nie dojdzie do żadnych reakcji obronnych organizmu.

c) najczęściej przy dużych utratach krwi(np. wypadek samochodowy i inne urazy powodujące utratę krwi)
przed podaniem krwi biorcy musi musi byc znana jego grupa krwi, żeby nie spowodowac reakcji obronnej organizmu(co może spowodowac zgon). krew dawcy także ma oznaczoną grupę krwi oraz przechodzi badania pod kątem niektórych chorób
(niestety nie przeprowadzane są badania pod kątem obecnosci wirusa HIV)

Nawiasem mówiąc najlepszym biorca jest grupa AB ponieważ zawiera wszystkie możliwe antygeny a najlepszym dawcą człowiek z grupą 0 (nie zawierajaca zadnych antygenów)