Na podstawie trenu XVIII Jana Kochanowskiego odpowiedz na 4 poniżej zamieszczone pytania:

My, nieposłuszne, Panie, dzieci Twoje,
W szczęśliwe czasy swoje
Rzadko Cię wspominamy,
Tylko rozkoszy zwykłych używamy.

Nie baczym, że to z Twej łaski nam płynie,
A także prędko minie,
Kiedy po nas wdzięczności
Nie uznasz, Panie, za Twe życzliwości.

Miej nas na wodzy, niech nas nie rozpycha
Doczesna rozkosz licha!
Niechaj na Cię pomniemy
Przynamniej w kaźni, gdy w łasce nie chcemy.

Ale ojcowskim nas karz obyczajem,
Boć przed Twym gniewem stajem
Tak, jako śnieg niszczeje,
Kiedy mu slońce niebieskie dogrzeje.

Zgubisz nas prędko, wiekuisty Panie,
Jesli nad nami stanie
Twa ciężka boska ręka;
Sama niełaska jest nam sroga męka.

Ale od wieku Twoja lutość słynie,
A pierwej świat zaginie,
Niż Ty wzgardzisz pokornym,
Chocia był długo przeciw Tobie spornym.

Wielkie przed Tobą są występy moje,
Lecz miłosierdzie Twoje
Przewyssza wszytki złości.
Użyj dziś, Panie, nade mną litości!

1. Kto mówi w wierszu i w czyim imieniu przemawia?
2. Jakie grzechy ludzi przywołuje podmiot liryczny?
3. Kim jest adresat utworu?
4. O co prosi postać mówiąca?

2

Odpowiedzi

2009-10-21T08:47:39+02:00

1. napewno jest to postac wierzaca. napełniona wiara.ale rowniez grzesnik ( przyznaje sie do winy i prosi o wybaczenie)w imieniu innych grzesznych ludzi
2. brak stałej wiary ze ludzie przypominaja sobie o Bogu dopiero kiedy go ptrzebuja.
3.adresatem jest Bog
4.prosi aby Bog nie byl zbyt surowy dla ludzi. a dla siebie prosi o wybaczenie
Najlepsza Odpowiedź!
2009-10-21T10:49:31+02:00
1.W tym wierszu mówi człowiek grzeszący,który przemawia w imieniu wszystkich grzeszników.
2.Wydaje mi się że podmiot liryczny w tym wierszu przywołuje grzech pychy,nie wierności(jak trwoga to do Boga w tym sensie).
3.Adresatem oczywiście jest stwórca czyli Pan Bóg.
4.Postać mówiąca prosi Boga o litość za swe złe uczynki.