Odpowiedzi

  • Użytkownik Zadane
2010-03-04T20:59:53+01:00
Budowle:
a) gotyckie:
- wysokie
- strzeliste
- przeważnie z dwiema wieżami
- zbudowane na planie krzyża
- budowla z cegły
- łuki przyporowe na zewnątrz
- duże okna i portale (drzwi)
- ostre łuki
- witraże na oknach przedstawiające żywoty świętych

b) romańskie:
- z kamienia
- przysadziste
- grube mury
- małe okna
- zaokrąglone portale
10 4 10
Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-04T21:02:05+01:00
Style romański i gotycki to style w architekturze renesansu.
Styl romański :
-charakterystyczny dla kościołów i zamków
-charakter obronny
-bardzo grube mury
-wąskie, wysoko położone okna
-kościoły budowane na planie krzyża lub rotundy
-dwójkowy układ kolumn (analogia Biblii)
-kwadratowy cios kamienia (odwołanie do 4 cnót kardynalnych)
Styl gotycki:
-architektura pnie się w górę
-odzwierciedla ideę makrokosmosu
-wielkie, strzeliste okna
-wyraz płaski natury Boga
-w oknach witraże ze scenami Biblijnymi - nauka niepisiemnych historii zbawienia
-kościoły budowane na planie krzyża
-orjentacja ołtarza na wschód - ku Jerozolimie
-symboliczne znaczenie prawej i lewej strony - alegoria dobra i zła ( zbawienia i potępienia)
POWODZENIA :)
8 4 8
2010-03-04T21:15:00+01:00
BUDOWLE ROMAŃSKIE BUDOWLE GOTYCKIE
małe, półkoliste okna wysokie, strzeliste okna, witraże
ciemne wnętrza więcej światła wpadało przez
duże okna
raczej archit. świecka raczej archit. sakralna
masywne, grube mury budowle wysokie, strzeliste
budowle przypominają bryły dużo wież

sklepienia miały charakter sklepienia wachlarzowe, palmowe,
krzyżowy, kolebkowy, krzyżowo-żebrowe, siateczkowe
beczkowy, płaski gwieździste, kryształowe
2 3 2