Układ współczulny i przywspółczulny znajdują się w stanie pewnego napięcia i równowagi, która może być zaburzona różnymi czynnikami. Określ, który z układów dominuje w czasie odpoczynku, a który w stanie napięcia emocjonalnego. Opisz efekty działania w stanie odpoczynku i zagrożenia.

Odpoczynek :




Stan zagrożenia :

kto zrobi dobrze daje naj . proste , szybkie , ale sie nie chce.

2

Odpowiedzi

2010-03-04T21:23:51+01:00
Stanie zagrożenia dominuje współczulny poniewaz on odpowiada za przygotowanie organizmu do uczcieczki czy walki aktywuje sie w czasie stresu i zdenerwowania i powoduje następujace reakcje

wydzielanie małej ilości gęstej śliny
szybsza praca serca,
zwiększenie dostawy glukozy do mięśni i mózgu przez rozkład glikogenu w wątrobie,
rozszerzenie źrenic,
rozkurcz mięśnia rzęskowego oka (zwolnienie akomodacji),
stroszenie włosów,
wydzielanie potu na dłoniach,
reakcja "walcz albo uciekaj",
rozkurcz mięśnia wypieracza moczu i jednoczesny skurcz mięśnia zwieracza cewki moczowej (trzymanie moczu),
pobudzenie nadnerczy do produkcji adrenaliny (hormonu walki),
wzmaga skurcz mięśni gładkich,
zahamowanie perystaltyki jelit,
podwyższenie ciśnienia tętniczego krwi poprzez zwężenie naczyń krwionośnych,
wydzielanie łez,

Układ przywspółczulny aktywuje się wtedy gdy organizm jest opanowany
w tym czasie często zachodzi reakcja

zwężanie źrenicy,
wydzielanie dużej ilości rzadkiej
hamowanie czynności serca (zmniejszanie siły skurczu)
zwężanie oskrzeli,
rozszerzanie naczyń krwionośnych powodujące spadek ciśnienia tętniczego krwi
nasilanie skurczów przewodu pokarmowego
kurczenie pęcherza moczowego
wzrost wydzielania insuliny

9 3 9
Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-05T01:31:44+01:00
Układ współczulny zwany takze układem sympatycznym to właśnie ten układ
odpowiada za przygotowanie danego organizmu do walki lub ucieczki
układ ten jest aktywny w czasie nasilonego stresui powoduje następujące reakcje organizmu:
wydzielanie małej ilości gęstej śliny
następuje szybsza praca serca, rozszerzenie źrenic,
zwiększenie dostawy glukozy do mięśni i mózgu przez rozkład glikogenu w wątrobie, występuje rozkurcz mięśnia rzęskowego oka (zwolnienie akomodacji),podwyższenie ciśnienia tętniczego krwi czy tez wydzielanie łez wydzielanie potu na dłoniach

kiedy zagroznie zniknie układ ten zostaje jakby "wyłączony" a wszystkie efekty pobudzenia go zostaja likwidowane przez układ przywspłczulny którego ogólnie rzecz biorąc aktywność przeważa podczas snu, odpoczynku i psychicznego odprężenia,
układ przywspłczulny oprowadza do zwalnienia akcji serca i zmniejsza zapotrzebowanie jego mięśnia na tlen.
zwęża oskrzela oraz źrenicę, reguluje wydzielanie łez przez gruczoły łzowe. rozszerza naczynia krwionośne skóry i błon śluzowych .

22 4 22